Elbilen logo Meny

Sedanen XPeng P7 på väg till Sverige

I Norge finns redan elsuven G3 från kinesiska XPeng att köpa sedan en tid tillbaka och snart börjar leveranserna av sedanen P7  till kunder där.

Ett ”stort antal” P7 är enligt XPengs norska försäljningschef Christian Hem på väg från Kina till Norge. Och nu ser det ut som att en del av dem även kommer leta sig över gränsen till Sverige.

företagets hemsida finns nu en svensk konfigurator för modellen P7. Redan i slutet av förra året meddelade XPeng i ett pressmeddelande att företaget skulle börja sälja modellerna G3 och P7 i Sverige under 2021. Nu ser det alltså ut som att sedanen P7 blir först ut här och det är oklart om och när även elsuven G3 börjar säljas här.

Modellen mäter 4,88 meter på längden och beskrivs som en flaggskeppsmodell med mycket teknik som standard, bland annat förarassistentsystemet XPILOT 2,5 för filhållning och automatisk parkering. Det är en något avskalad variant av versionen 3.0 som hittas i P7 i Kina och även gör det möjligt för bilen att delvis köra på egen hand.

XPeng P7 har ett batteri på 80 kWh och erbjuds med antingen bakhjulsdrift och räckvidd på 53 mil eller fyrhjulsdrift och en räckvidd på 47 mil. Den fyrhjulsdrivna versionen har två elmotorer med en total effekt på 430 hästkrafter och ska klara 0–100 på 4,5 sekunder. Med en elmotor och bakhjulsdrift får man nöja sig med att klara sprinten på 6,9 sekunder.

De båda alternativen samt färg på lack och skinnklädseln är allt som går att välja på hemsidan när du ska bygga din bil. Ännu finns varken lanseringsdatum eller priser för Sverige, men i Norge har P7 ett startpris på 440 000 norska kronor.

Tidigare i år meddelade XPeng att de i Kina även erbjuder sina modeller med ett LFP-batteri. Med det sjunker räckvidden, men också priset på modellerna. Om det är aktuellt med en ”budgetversion” av P7 med LFP-batteri också för den europeiska marknaden är idag oklart.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-09-27