Annons:

Siktad på vägen – Audi ser ut att testa eldriven A2

Carl Undéhn

Carl Undéhn

1 okt 2025

Audi är mitt uppe i att organisera om företaget för att göra det mer snabbfotat och visade nyligen också upp konceptet Audi Concept C, som ska ge en fingervisning av designen hos kommande bilar. Vilken riktning Audi väljer att gå med kommande modeller återstår att se, men något som är bekräftat är att det kommer […]

Audi är mitt uppe i att organisera om företaget för att göra det mer snabbfotat och visade nyligen också upp konceptet Audi Concept C, som ska ge en fingervisning av designen hos kommande bilar. Vilken riktning Audi väljer att gå med kommande modeller återstår att se, men något som är bekräftat är att det kommer lanseras en ny instegsmodell under Q4 e-tron.

Nu har det dykt upp bilder från tester av vad som sägs vara den kommande mindre modellen som väcker frågor kring om Audi jobbar på en eldriven efterföljare till Audi A2. Bilen på bilderna är kraftigt maskerad, men formerna för ändå tankarna till både Volkswagen ID.3 och den just Audi A2. Det sistnämnda gäller inte minst för bakpartiet med en högt placerad spoiler.

Audi A2 var en på många sätt nyskapande bil när den lanserades vid millenieskiftet. Den använde en ram kallad Space Frame, som konstrueras enligt samma princip som ramen hos flygplan, och en högbyggd kaross i aluminium för stora innerutrymmen.

Med tanke på att koncernkollegorna hos Volkswagen meddelat att de går ifrån numreringen hos sina eldrivna ID-modeller och i stället ska ge dem välkända namn som ID. Polo är det inte omöjligt att även Audi rotar i arkivet för inspiration till nya modeller. Någon bekräftelse från Audi att den A2 e-tron är på gång finns det däremot inte.

Audi A2 tillverkades mellan 1999 och 2005.

Audi har heller meddelat någon teknisk information kring den kommande mindre modellen, som väntas lanseras först 2027. Högst troligt kommer den använda MEB-plattformen från Volkswagen, vilket betyder en elmotor på bakaxeln med en effekt på 150 kW, eller 240 kW som hos ID.3 GTX.