/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fbmw_neueklass_suv_spy.jpg)
Scoop: BMW Neue Klasse SUV siktad i Stockholm
Carl Undéhn
25 feb 2025
BMW ska snart visa ersättaren till dagens modell iX3 och med det även lansera sin nya generation av elbilar som kallas för Neue Klasse. Med det vill den tyska tillverkaren ta på sig ledartröjan inom elbilsracet och chefen Oliver Zipse har lovat ”den absoluta bästa elektriska körprestandan”.
Koncept på iX3-ersättaren har visats i form av Vision Neue Klasse X. Den äkta varan ser nu ut att vara ute på tester i Sverige då vi har fått en video som visar maskerade modeller från BMW som kör omkring i Årsta i södra Stockholm. Där kommer två suvar åkande efter varandra och på den ena syns tydligt fyra avgasrör baktill. Om det handlar om attrapper eller om det är både en version med eldrift och en med förbränningsmotor som testas är oklart.

På bilen utan avgasrör syns den tyska registreringsskylten tydligt. Den slutar med ett ”E” som elbilar och laddhybrider har i Tyskland. Den andra bilen med avgasrör är däremot så smutsig att det inte går att se registreringsskylten. BMW kommer även efter lanseringen av Neue Klasse fortsätta med bilar som har förbränningsmotorer. De ska då ha samma designspråk som elbilarna och de båda suvarna som rullar i södra Stockholm ser i övrigt identiska ut.
Skillnaden mot dagens modeller – som också erbjuds med olika drivlinor – är att BMW med Neue Klasse får en plattform som är framtagen och optimerad för eldrift. Något som chefen för designen hos BMW i, Kai Langer, tidigare sa till Elbilen var lite av en utmaning då BMW förknippas med den långa motorhuven där det ska finnas plats för en V8:a.
Med Neue Klasse inför BMW nya, cylindriska battericeller och en ny generation av märkets elektriska drivlina eDrive, samt 800-voltsteknik för snabbare laddning än hos dagens modeller.
– 30 procent längre räckvidd, 30 procent snabbare laddning, 25 procent högre effektivitet – med Neue Klasse tar vi ett stort steg framåt tekniskt, sammanfattar BMW:s tekniske chef Frank Weber det hela.