Skellefteå flygplats ska få eldriven flygshuttle till Northvolts fabrik
Carl Undéhn
8 sep 2021
Batteritillverkaren Northvolts etablering i Skellefteå har satt den staden på världskartan inom industrin. Det gör även att stadens ganska blygsamma flygplats har sett ökad trafik.
Nu driver Skellefteås flygplats på i ett projekt för att skapa världens första eldrivna flyglinje genom att erbjuda infrastruktur och förutsättningar för eldrivna flygplan.
Projektet har fått namnet Elis och leds av Henrik Littorin med bakgrund hos Swedavia, tidigare Luftfartsverket.
Även om långdistansflygningar med batteridrivna plan ännu inte är möjliga ser Henrik Littorin en stor potential med eldrivna flygplan för regional trafik redan i början av nästa decennium. Och där ska Skellefteå flygplats bli världsledande och visa på framtidens möjligheter.
Bland annat finns det planer på en rutt på 20 mil över Bottniska viken till den finska västkusten.
– Vi får se hur tekniken utvecklas – med flygplanens kapacitet och räckvidd – men vi har sagt att även ett fyra- eller sexsitsigt flygplan över Bottniska viken till Finland räcker. Om vi kan göra det kommer vi att lära oss oerhört mycket, säger Henrik Littorin.
Han menar att små eldrivna flygplan kommer förändra mönstret på flygningar och skapa ett ökat intresse för att avverka även korta distanser med flyg.
Det är precis vad Northvolt ska testa genom att vara delaktiga i en linje med ett eldrivet flygplan från Skellefteå flygplats till batterifabriken Northvolt Ett. Försöket ska vara igång i december 2022 och då göra det möjligt att flyga sträckan på åtta minuter med ett eldrivet flygplan istället för att köra bil i en halvtimme.
Tanken är att den och även andra korta sträckor ska flygas med så kallade eVTOL, små eldrivna flygplan som även kan starta och landa vertikalt.
– Vi står inför okända frågor – vissa av dem tänker vi besvara genom projekt ELIS, men det finns andra delar av pusslet som vi vill engagera nya aktörer för att hitta svaren. Det är vår förhoppning när vi arbetar för att etablera de första kommersiella rutterna före 2025, säger Henrik Littorin.