Skotska Munro Mk1 – enkel och robust eldriven terrängbil

Carl Undéhn

Carl Undéhn

6 dec 2022

Med Rivian R1T, Ford F-150 Lightning och kommande modeller som Chevrolet Silverado EV, GMC Sierra EV och naturligtvis Cybertruck är USA landet att vända sig till för terränggående eldrivna fordon.

Stora fyrhjulsdrivna pickuper hör inte till vanligheterna på våra vägar – vare sig med eller utan eldrift. Men Mercedes har bekräftat att en eldriven version av G-klass blir verklighet 2024. Med en individuellt styrd elmotor vid varje hjul lovas goda terrängegenskaper.

Den som behöver kunna ta sig fram i skog och mark och inte kan vänta till 2024 får redan nästa år ett alternativ att kolla in.

Munro Vehicles, Skottlands enda serietillverkare av bilar, har nu presenterat modellen Munro Mk1.

Jämfört med Mercedes lyxiga G-klass bygger Munro Mk1 mer på arvet från första generationens Range Rover. Det betyder en robust men enkel design som ska vara lätt att fixa vid behov ute på fältet.

Och redan vid första blicken står det klart att det här är en bil som ska utsättas för hårt arbete. Markfrigången är hela 48 centimeter och konstruktionen utgörs av ett chassi med 5 mm tjockt galvaniserat stål. Det går att lasta ett ton och räcker inte det kan Munro Mk1 även dra släp på upp till 3,5 ton.

Att den är fyrhjulsdriven behöver väl knappast nämnas. Men till skillnad från Mercedes eldrivna G-klasse och Rivian inte av en elmotor vid varje hjul. Inte heller med en elmotor på varje axel som hos många elsuvar.

Valet föll i stället på en centralt placerad elmotor kopplad till ett ”robust, beprövat och lätt underhållet mekaniskt fyrhjulsdriftssystem”.

– Dessutom gör många elsuvar och pickuper en stor grej av att de har 600 hästkrafter. Men när man tänker efter är det 400 hästkrafter på bakhjulen och 200 på framhjulen. Och så snart fordonet förlorar greppet på bakhjulen har du bara kraften från frammotorn att dra ut dig med. Det är en av anledningarna till att vi beslutade att montera en stor elmotor i mitten och driva alla hjul med hjälp av en mekanisk drivlina, säger Russel Peterson som är den ena av Munro Vehicles grundare.

Intressant är också att Munro valt att använda sig av den mer ovanliga axialflödesmotorn. De väger mindre och utvecklas idag främst för avancerade sportbilar.

– Axialflödesmotorer är ganska svåra att tillverka i stor skala och kräver en hög grad av manuell montering, och de har också ett högt pris. En elektrisk motor med axialt flöde är dock den perfekta lösningen för oss, säger Ross Anderson som är den andra grundaren av företaget.  

Genom att deras elmotor roterar med upp till relativt låga 8 000 varv i minuten kan drivningen föras direkt till den tvåväxlade växellådan utan en reduktionsväxel. Något som både förenklar konstruktionen och sänker vikten.

Munro Mk erbjuds i två versioner med en effekt på antingen 220 kW (299 hästkrafter) eller 280 kW (381 hästkrafter). Även batteriet kommer i två utföranden på 61 kWh eller 82 kWh.

Ombordladdaren är på 11 kW eller 22 kW och det går även att koppla in bilen till en snabbladdar emed CCS-kontakt. Vilken effekt som bilen då kan ladda med nämns inte, men att ladda fullt ska ta 30 minuter.

Räckvidden anges som mest till 30,6 mil och enligt Munro själva ska det gå att vara ute och köra med bilen i 16 timmar på en laddning. Det beror delvis på att Munro Mk1 inte är någon racerbil. Toppfarten är begränsad till 80 km/h.

 Munro Mk1 byggs för hand i Skottland och leveranserna ska dra igång nästa år. Beställningar ska redan ha kommit in från bland annat Saudi Arabien, Dubai och Schweiz. Priset börjar på 49 995 pund, omkring 630 000 kronor.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!