Skysphere – Audi visar koncept på två bilar i ett

Carl Undéhn

Carl Undéhn

10 aug 2021

Med konceptbilen Skysphere vill Audi visa vad vi kan vänta oss av den tyska tillverkaren både vad gäller design och teknik i framtiden.

I grunden är det en eldriven roadster med plats för två. Elmotorn på bakaxeln har en effekt på 632 hästkrafter och ett vridmoment på 745 Nm vilket gör att den 1 800 kilo tunga bilen ska klara 0 – 100 på 4 sekunder. Batterimodulerna är utspridda i karossen för att förbättra bilens köregenskaper och uppges vara på totalt 80 kWh som ska ge 50 mils räckvidd.

Men det speciella med Skysphere är att den vill vara två bilar i ett.

Både sportbil och långfärdsvagn.

För att lösa denna ekvation bjuder Skysphere på en del annorlunda tekniska finesser. Till skillnad från andra bilars olika körlägen nöjer sig Skysphere inte med att till exempel styva till fjädringen i sportläget.

I Skysphere innebär de olika lägena också olika bilar rent fysiskt.

Formgivningen både på utsidan och insidan kan beskrivas som hypermodern med inslag  retrodesign.

 

Inspirationen kommer enligt Audi delvis från 1930-talets sportvagnar. Det syns bland annat i den utdragna och tydligt markerade huven som döljer en enorm frunk, samt den långa hjulbasen.

Just den är även något som går att förändra.

I sportläget mäter hjulbasen 4,94 meter. Men är det dags för långfärd och du istället väljer Grand Touring Mode utökas det till 5,19 meter för en mer bekväm väghållning.

För att göra resan ännu mer komfortabel försvinner även ratten, pedaler och växelväljaren i Grand Touring Mode då inget av det behövs. Skysphere ska nämligen bjuda på nivå 4, alltså fullt automatiserad självkörning. Den stora skärmen som täcker i princip hela framsätet ska kunna visa film eller användas för videokonferens vid självkörning. Det ska även vara möjligt att beställa bilen dit du är för att bli upphämtad.

I sportläget får du förutom kortare hjulbas även bakhjulsstyrning och bilens sänker sig för att då få en höjd på endast 1,23 meter.

Även instrumentpanelen kommer då närmre föraren för att skapa en mer tajt känsla vid förarplats. Med ytterligare en blinkning till 1930-talets racerbilar hittas då ett fack ovanför instrumentbrädan med plats för ett par klassiska förarhandskar.

I den slutna grillen hittas LED-belysning som ska kunna visa på visuella effekter som hälsningar och varningar till andra trafikanter. Det samma gäller bakpartiet där det också hittas LED-belysning i ett kilformat mönster som ändras beroende på körläge.

De annorlunda funktionerna ska enligt Audi visa hur de vill förvandla bilkörning till vad de kallar en ”upplevelseplattform”. Det innefattar i framtiden mer än bara körning och Skysphere är först ut av en serie konceptbilar från Audi.

Skysphere kommer visas upp vid Pebble Beach i Kalifornien under Monterey Car Week som pågår just nu.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!