Smart växer till en kompakt elsuv med 44 mils räckvidd
Carl Undéhn
8 apr 2022
När det är dags att lansera det nya Smart blir den eldriven och växer på alla håll. Den lilla tvåsitsiga stadsbilen som kunde parkeras på tvären är nu en kompaktsuv med plats för fyra.
Smart byggs idag genom ett samarbete mellan Mercedes och Volvos kinesiska ägare Geely. Samarbetar bygger på att Mercedes står för designen och Geely levererar batteriteknik och drivlina.
Att nya Smart är en större bil har varit känt sedan konceptet visades i höstas. När modellen med namnet #1 nu haft officiell premiär får vi också veta de tekniska detaljerna.
Med en längd på 4,27 meter är nya Smart nästan 60 procent längre än sin föregångare. Bilen använder sig av Geely-koncernens plattform SEA som i framtiden eventuellt även kommer användas för modeller från Volvo.
Batteriet är på 66 kWh som ska ge bilen en räckvidd på upp till 44 mil, enligt WLTP.
Det kan laddas med 22 kW hemma och från 10 till 80 procent ska då ta tre timmar. Alternativt kan du snabbladda – eller som Smart säger: ”supersnabbladda” – med upp till 150 kW. Då ska det gå att ladda batteriet till 80 procent på 30 minuter.
Intressant för svenska kunder är att Smart #1 nyligen testades i kinesisk iskyla med temperaturer på ned mot -40 grader. Enligt Smart visade modellen då prov på ”utmärkt motståndskraft mot extrem kyla”. Det ska också finnas en ”isbrytarfunktion” vid handtagen för att ta bort is där.
För en småbil bjuder Smart #1 på en hel del effekt. Elmotorn på bakaxeln levererar 272 hästkrafter, ett vridmoment på 343 Nm och toppfarten anges till 180 km/h. Även när det kommer till utrymme bjuder Smart #1 på mer än väntat. I bagaget ryms 273 liter, men skjuts den bakre stolsraden fram ökar det till 411 liter – på bekostnad mindre plats för baksätespassagerarna så klart. Utöver det hittas även en frunk på 15 liter under motohuven.
Från insidan ska föraren enligt Smart ha bra sikt runt hela bilen. Där hittas en avskalad miljö med en viss doft av Mercedes. Mellan de främre stolarna sitter en liggande pekskärm på 12,8 tum, samt ytterligare en skärm på 9,8 tum bakom ratten. En centraldator håller koll på de flesta funktioner och Smart #1 är förberedd för att ta emot uppdateringar over the air, OTA.
Pris och lanseringsdatum i Sverige har ännu inte meddelats.