Elbilen logo Meny

Solbilen Lightyear One ska byggas av finska Valmet nästa år

Möjligheten att ladda sin elbil med solens hjälp genom solceller i karossen har ännu inte slagit igenom på allvar. Men flera intressanta satsningar är på gång. Mest omtalat är kanske tyska Sono Motors och deras modell Sion, men produktionen av den har skjutits upp flera gånger.

Nu har däremot det nederländska start up-företaget Lightyear tagit ett stort steg närmre tillverkning av sin solcellsbil Lightyear One. De har ingått ett så kallat intentionsavtal med finska Valmet för tillverkning av bilen från början av 2022. Valmet har lång erfarenhet av att tillverka bilar åt allt från Saab till Porsche och just nu byggs det bland annat laddhybrider åt Mercedes i fabriken i Nystad.

– Nu har vi hittat en utmärkt samarbetspartner för att tillverka våra bilar. Valmet Automotive har tillverkat elbilar i över tio års tid, och dessutom delar vi samma värderingar och en liknande företagskultur, säger Lightyears grundare Lex Hoefsloot i ett pressmeddelande.

Senare i sommar hoppas de båda företagen kunna sluta ett tillverkningsavtal. I ett första skede handlar det däremot om småskalig tillverkning av ett litet antal exemplar av Lightyear One.

Lightyear grundades 2016 av studenter vid det tekniska universitetet i Eindhoven och tre år senare presenterades prototypen Lightyear One. Konceptet bygger på en strömlinjeformad sedan som ska utrustas med ett litet och lätt batteri men ändå kunna köra över 70 mil tack vare en förbrukning på endast 0,83 kWh per mil.

Under ett försök med ett förhållandevis litet batteri på 60 kWh lyckades företaget köra 71 mil på en laddning med en prototyp.

Solcellerna i karossen ska kunna ge mellan fyra och sex mil extra räckvidd per dag, beroende på vädret. Enligt Lightyear är modellen konstruerad för att vara självförsörjande på el under större delen av året.

Priset för bilen ligger i idag på 149 000 Euro, omkring 1,5 miljoner kronor.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-07-19