Sion2021sono-motors-sion-front

Solcellsbilen Sion klar för produktion

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 jan 2021

Under den pågående elektronikmässan CES presenterade tyska startup-företaget Sono Motors en produktionsfärdig version av den med solceller beklädda elbilen Sion. Under ideala förhållanden ska de öka bilens räckvidd med 35 kilometer, utöver de 25 mil enligt WLTP som batteriet på 35 kWh lovar.  

Till skillnad från tidigare är de 248 solcellerna nu inte längre synliga.

– Vi var tvungna att utveckla en helt ny tillverkningsprocess för att integrera solcellerna i karossen, säger Mathieu Baudrit som ansvarar för solcellerna.

Laurin Hahn, en av medgrundarna till Sono Motors, bekräftade att designen som visas nu är spikad för serieproduktion.

Det gäller också insidan som nu delvis har gjorts om och ska bestå av bättre material än tidigare.

Utöver det presenterade företaget en färdig version av sin tillhörande app. Den visar laddstatus och gör det möjligt att till exempel förvärma bilen på vintern. Men appen har också en funktion för att hyra ut Sion när ägaren inte behöver den. Laurin Hahn beskriver det som ”Airbnb på hjul”.

Under presentationen visade Sono Motors också upp en ”solcellsvagn” för lastbilar som tillverkas av finska Valoe. Cellerna utmed sidorna ska kunna generera 80 kWh per dag och användas för att till exempel kyla varor under transport.

sono-motors-founders-solar-truck-ces

Sono Motors har fått mycket uppmärksamhet för sin elbil Sion som efter ett avtal med NEVS är tänkt att byggas i SAAB:s gamla fabrik i Trollhättan. Uppmärksamheten beror bland annat på tekniken med solceller, men också för att arbetet har kantats av flera spektakulära kampanjer för insamling av nytt kapital.

Bland annat lyckades Sono Motors dra in hela 53 miljoner euro genom crowdfounding. En senare investeringsrunda, där bland annat Swedbank gick in med pengar, drog in ytterligare 45 miljoner euro.

Efter flera förseningar är planen nu att Sion ska börja tillverkas 2022 med en årsproduktion på 43 000 bilar. Sion kommer också med dragkrok och ska klara släp på upp till 750 kilo. Startpriset i Tyskland är satt till 25 500 Euro och bilen kan förbeställas på företagets hemsida för att hämtas upp på plats i Trollhättan.

Här hittas presentation:

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!