Elbilen logo Meny

Solid Powers batteritester visar bättre säkerhet och prestanda

Snabbare laddning och högre energidensitet är två saker som gör att biltillverkare investerare stora summor i företaget som utvecklar batterier med solid state-teknologi. Batterieceller med fast istället för flytande kärna anses kraftigt kunna förändra dagens elbilar.

Men ytterligare en fördel jämfört med dagens litiumjonbatterier är säkerheten. Med solid state-batterier finns det till exempel ingen risk för så kallad termisk rusning, alltså att energin i batteriet frigörs okontrollerat vilket kan leda till brand.

Ett av företagen som kommit långt i utvecklingen är Solid Power, som bland annat BMW och Ford investerat i. De har nu utsatt sina celler för säkerhetstester som visar på gott resultat. Bland annat stack de hål på fulladdade celler utan att de började brinna.

Testerna visade också att de inte löper risk att fatta eld vid överladdning eller kortslutning.

Risken för att batterierna i en elbil ska börja brinna är små. Men fallen får ofta stor uppmärksamhet, bland annat en serie bränder i Sydkorea med batterier från LG Chem tidigare i år. Det fick Hyundai att införa ett bytesprogram Hyundai Kona, Hyundai Ioniq Electric samt bussar.

Solid Power menar nu att testerna av deras celler visar att de har utvecklat batterier som både är säkrare för användare och tar bort risken för biltillverkarna att behöva utföra dyra batteribyten. Deras batterier använder en fast elektrolyt med sulfid som gör att de kan tillverka batterier helt utan brandfarliga vätskor.

– Fordonsindustrin har nyligen sett exempel på säkerhetsproblem med litiumjonbatterier, vilket har lett till fara för passagerarna och kostsamma återkallelser av elbilar. Våra helt fasta celler kan minska risken för elbilsbränder och leda till betydande kostnadsminskningar för batteripaket genom att ta bort den brännbara vätskan och gelelektrolyten, säger Doug Campbell som är vd och medgrundare av Solid Power i ett pressmeddelande.

Cellerna utsattes också för prestandatester som även de visade lovande resultat. Bland annat har Solid Power lyckats uppnå en energidensitet på omkring 350 Wh/kg. Som jämförelse uppges batterierna i Tesla Model 3 har en energidensitet på 260 Wh/kg. Solid Power säger också att testerna visade på 80 procents kapacitet även efter 1 000 laddcykler.

Nästa steg för Solid Power – och det som även alla biltillverkare väntar på – är att skala upp produktionen. Företaget säger sig fortsätta med tester för just det, utan att ge någon tidsplan för när vi kan få se tekniken i bilar.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-10-26