Sion2021sono-motors-sion-front

Sono Motors ger elbilen Sion större LFP-batteri

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 jun 2021

Sono Motors elbil Sion kallas ofta för ”solbilen” tack vare solpanelerna som är integrerade i karrossen. Modellen har tagits fram av ett ungt start up-företag i München och fått mycket uppnärksamhet genom åren. Men resan har inte gått helt så smidigt som företaget kanske tänkt sig.

Projektet har dragits med förseningar även genomfört en ovanlig insamlingskampanj av pengar på nätet.

Bilen ska tillverkas i Saabs gamla fabrik i Trollhättan och egentligen redan vara i produktion. Men starten har skjutits upp och nu är planen att tillverkning ska dra igång 2023.

Men under tiden fortsätter modellen att utvecklas och nu kommer nyheten kring batteriet. Sono Motors uppger i ett pressmeddelande att det tidigare batteriet på 35 kWh åker ut. In kommer istället ett betydligt större på 54 kWh. Det ska även handla om ett så kallat LFP-batteri och alltså vara fritt från kobolt. I framförallt Kina används tekniken allt mer och även Tesla bygger där Model 3 med LFP-batterier.

Det större batteriet gör också att räckvidden enigt WLTP höjs från 25,5 mil till 30,5 mil. Även möjligheten att snabbladda förbättras något från det tidigare angivna 50 kW till att nu bli möjligt med 75 kW.

Vinsten i räckvidd tack vare solcellerna förblir däremot oförändrad. Sono Motors säger att de kan ge bilen ett genomsnitt på omkring 11 mils räckvidd per vecka. Vid riktigt bra väder ska 24,5 mil extra räckvidd vara möjligt.

Sono Motors genomför ofta undersökningar hos intresserade och bland de som har reserverat bilen. Enligt Laurin Hahn, en av grundarna, var just längre räckvidd något som framförallt har efterfrågats.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!