Elbilen logo Meny

Stellantiskoncernens chef: ”Elektrifieringen är ett politiskt val, inte industrins”

Officiellt har Stellantis slagit in på en strategi mot mer elektrifiering. Under eventet ”Stellantis EV Day” i somras presenterade den stora bilkoncernen, där totalt 14 märken ingår, sin nya strategi.

Den innefattar bland annat fasta årtal för när flera av koncernens märken ska bli elbilstillverkare – i alla fall på den europeiska marknaden. För Citroëns premiummärke DS gäller redan 2024, Alfa Romeo 2027 och Opel 2028.

Under hösten presenterade Stellantis även en stor satsning på laddinfrastruktur i framför allt södra Europa. År 2025 ska koncernen ha satt upp 5 000 snabbladdare runt om i Europa och 2030 ska siffran ha utökats till 35 000.

Men nu väcks frågor kring vilket stöd strategin har inom ledningen hos Stellantis. I en intervju med tyska Handelsblatt går Stellantischefen Carlos Tavares hårt åt mot nuvarande och inte minst de planerade skärpningarna av EU:s utsläppsregler.

– Elektrifiering är en teknik som valts av politiken, inte av industrin, säger han i intervjun.

Om EU-kommissionens förslag till klimatplan går igenom kommer endast bilar med nollutsläpp få säljas inom unionen 2035 – vilket i praktiken betyder ett förbud mot bilar med förbränningsmotorer. Carlos Tavares anser att regelverket begränsar biltillverkarnas ”kreativa frihet” genom att ha för stort fokus på elbilar han menar är för dyra och får priserna på dagens bilar att stiga.

– Det är också den nya tekniken som driver upp priserna. Särskilt eldrift, som är 50 procent dyrare än förbränningsmotorer, säger han.

Statliga subventioner för elbilar måste därför finnas kvar fram till minst 2025, enligt Carlos Tavares.

Samtidigt ser han en stor risk när biltillverkarna måste ställa om sin tillverkning, något han understryker att Stellantis har börjat med i sina fabriker.

– Utan en gradvis övergång kommer de sociala konsekvenserna att bli stora. Och vi är inte ensamma: vi har ett helt system av underleverantörer som måste agera lika snabbt som vi, varnar han i intervjun.

Han tvivlar även på om elbilar verkligen har någon positiv effekt för klimatet. Framför allt ifrågasätter han fördelen med batteridrivna bilar med hänvisning till dagens energimix i Europa. Effektiva hybrider ser han därför som ett billigare och mer effektivt sätt för att minska utsläppen direkt.

– Först om 10 eller 15 år vet vi vilka resultat elektrifieringen faktiskt kommer att ge när det gäller att minska utsläppen av växthusgaser, säger han till tidningen.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-01-19