/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FPeugeot-E-308-2025-03.jpg)
Större batteri, ny teknik – Peugeot uppdaterar E-308
Carl Undéhn
26 aug 2025
Peugeot presenterar nu en ny version av E-308 samt kombiversionen E-308 SW som med det får både en omarbetad design och ny teknik. Elmotorn på 115 kW och ett vridmoment på 270 Nm känns igen från tidigare modeller inom ägaren Stellantis. Men nytt är bland annat ett större batteri som har en kapacitet på 55,4 kWh (51 kWh innan) som ger en beräknad räckvidd på 45 mil. Laddeffekten är som innan 100 kW och vid en snabbladdare kan batteriet fyllas till 80 procent på 32 minuter. Men då från 20 procent och Peugeot nämner inte tiden för att ladda från 10 till 80 procent, vilket annars är vanligt.

Nytt är att Peugeot E-308 och E-308 nu får Plug and Charge, där laddningen startar automatiskt, och även erbjuder möjligheten att ladda prylar som laptop med bilens högvoltsbatteri genom Vehicle to Load (V2L). En ny navigator ska nu också ge för bättre planering av laddstopp.

Med uppdateringen får E-308/E-308 SW en front som mer påminner om det vi redan sett hos E-3008 och E-5008. I utförandet GT kommer modellen också med en belyst logga i fronten. Enligt Peugeot ska ändringarna i designen även bidra till till bättre aerodynamik.
Nya Peugeot E-308 och E-308 SW kommer gå att beställa innan årsskiftet med planerad leveransstart i början av nästa år. Några priser har inte presenterats, den nuvarande versionen kostar från 529.900 kronor för E-308 och 539.900 kronor för E-308 SW.