/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F08%2FNew-Xpeng-P7-03.jpg)
Större och sportigare utseende – ny version av Xpeng P7
Carl Undéhn
6 aug 2025
Xpeng P7 (läs vårt test här) började säljas här 2022 och förra året visades den vidareutvecklade versionen P7+ upp under bilsalongen i Paris. Nu kommer en omarbetad version ut på den kinesiska marknaden. Då i med ett betydligt mer sportigt utseende med en vinge baktill och en motorhuv som sluttar kraftigt i fronten. Den nya versionen mäter strax över fem meter på längden och därmed 13 centimeter längre än nuvarande version av P7. Enligt Xpeng har nya P7 ett lågt luftmotstånd med en dragkoefficient på 0.201.

Nya Xpeng P7 kommer med antingen en motor på bakaxeln med en effekt på 270 kW (367 hästkrafter) eller fyrhjulsdrift där de dubbla elmotorerna ger en effekt på 437 kW (595 hästkrafter). Det finns också två batteristorlekar att välja mellan, som båda använder LFP-kemi och kan snabbladdas med en effekt på upp till 486 kW. Att ladda från 10 till 80 procent ska då vara möjligt på 11,3 (ja, de anger det) minuter.

Batterierna har en kapacitet på antingen 74,9 kWh eller 92,2 kWh och Xpeng anger en räckvidd på upp till 82 mil med bakhjulsdrift, eller 75 mil med fyrhjulsdrift, enligt den kinesiska körcykeln. På insidan samlas infotainmentskärm, head up-display och instrumentkluster på instrumentbrädan som Xpeng här kallar för “Technology Island”.
Det finns ännu inga uppgifter om när den nya versionen av Xpeng P7 lanseras i Sverige och vad priset blir. Nuvarande version av P7 kostar från 599.900 kronor.