Största test hittills visar: stor potential med Vehicle to Grid
Carl Undéhn
9 jul 2024
Allt fler tillverkare har eller är på väg att lansera elbilar som är förberedda för Vehicle to Home (V2H) och Vehicle to Grid (V2G). Med det kan bilens batteri användas för att driva det egna hemmet, eller bli en del av framtidens elnät genom att lagra el från vind och sol som sedan matas tillbaka in i nätet vid behov.
Tester kring det ska genomföras i Göteborg med Volvo och Polestar. I Schweiz var de däremot ute tidigare än så och redan 2022 inleddes projektet “V2X Suisse”, det hittills största verkliga testet av tekniken V2X, som är samlingsnamnet för olika typer av bidirektional laddning.
Utbudet av bilar som klarade tvåvägsladdning var då ännu mindre än idag och valet föll på Honda e. 50 exemplar av bilen har deltagit i testet och förutom Honda har en rad bolag inom laddteknik och mjukvara samt den tekniska högskolan ETH i Zürich varit med i projektet.
Erfarenheterna från testet sammanfattas nu med att V2X fungerar, men det finns ännu förbättringspotential. Dit hör både politiska beslut för att underlätta användningen av V2X samt mer klarhet kring hur bilens ägare ska få betalt för att dela med sig av strömmen.
Själva tekniken med att använda bilens batteri för mer än att driva bilen framåt fungerade däremot felfritt. Enligt Honda kunde nätoperatörer snabbt och problemfritt koppla upp sig mot de Honda e som deltog i projektet. Något som visar på potentialen med att koppla upp ett stort antal elbilar som “virtuella kraftverk” för att balanserar elnätet.
En punkt som lyfts fram är att Honda e med sitt batteri på 35,5 kWh kan lagra betydligt mindre energi än många av dagens elbilar som är förberedda för V2G. Polestar 3 har till exempel ett batteripaket på 111 kWh.