Studie visar: höjda priser på fossila bränslen effektivt sätt att minska utsläpp
Carl Undéhn
6 okt 2021
Med höjda priser på fossila bränslen som speglar den verkliga kostnaden av att elda med kol och olja skulle vi kunna minska världens koldioxidutsläpp med en tredjedel. Det menar analytiker från internationella valutafonden IMF som har räknat på vad de totala kostnaderna blir från fossila bränslens, inklusive de sjukdomar och klimatförändringar som användningen leder till.
Problemet är att det idag är tvärtom. Enligt studien från IMF delas det varje minut ut statliga stöd på 11 miljoner dollar till industrin som verkar inom branscherna för gas, olja och kol. Totalt 5,9 biljoner dollar, omkring 52 biljoner kronor, delades ut globalt i form av olika subventioner för fossila bränslen under 2020, enligt studien.
Det kan jämföras USA:s president Joe Bidens stora plan på att stödja utbyggnaden av laddinfrastruktur som uppgår till 7,5 miljarder dollar, alltså lite drygt 66 miljarder kronor, och löper över fem år.
Rapporten från IMF visar att priserna för fossila bränslen fortsätter vara kraftigt under dess verkliga kostnad. Det gäller framförallt kol som i 99 procent av fallen kostar under hälften mot vad det borde. Men även diesel kostade genom statliga subventioner under 2020 ofta under hälften, menar studien.
Enligt en artikel om rapporten i brittiska The Guardian bestämde länderna som ingår i G7 redan 2016 att de statliga stöden till kol, gas och olja ska upphöra till 2025. Några år tidigare enades också den större gruppen G20 om att fasa ut ”ineffektiva” statliga stöd av fossila bränslen. Över 600 företag, däribland Volvo Cars och IKEA, har skrivit under uppropet We Mean Business där G20-länderna uppmanas att sluta med statliga subventioner av fossila bränslen till 2025.
Ännu har inte mycket hänt på det området och under de snart sex år som gått sedan Parisavtalet undertecknades har det fortsatt att delas ut biljoner av dollar.
Målet enligt Parisavtalet är att begränsa jordens uppvärmning till max 2 grader och helst inte över 1,5 grader. Verkliga priser på fossila bränslen och en koldioxidskatt enligt svensk modell är enligt studien från IMF ett av de mest effektiva verktygen för att lyckas med det. Genom det stimuleras omställningen till eldrivna transporter på våra vägar. Avgörande för att det ska ge resultat är globalt samarbete.