Studie visar: jo, billiga elbilar kan byggas även i Europa

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 sep 2023

Elbilar med en prislapp från 25.000 Euro, eller strax under 300.000 kronor – det är vad flera europeiska tillverkare som Volkswagen, Renault, Citroën och Opel mer eller mindre har lovat vara på gång de närmsta åren. Med tanke på vad nuvarande eldrivna modeller kostar innebär det att tillverkarna måste spara en hel del på produktionskostnaderna.

Stellantiskoncernens vd Carlos Tavares har bland annat öppnat för tillverkning i Indien för att pressa priset.

– Hittills har Europa inte kunnat producera elbilar till överkomliga priser. Den stora möjligheten för Indien skulle vara att sälja små elbilar till ett överkomligt pris och på så sätt säkerställa lönsamheten, sa Carlos Tavares under ett besök i Chennai i Indien i slutet av förra året.

Volkswagen ID.2all är en kommande modell som lovats en prislapp från 25.000 Euro.

Men enligt en studie från tankesmedjan Transport & Environment blir det möjligt att sälja elbilar tillverkade i Europa för 25.000 Euro och gå med vinst. I alla fall från år 2025, menar studien, där de har räknat på kostnaderna för att tillverka en eldriven småbil. Med ett LFP-batteri på 40 kWh för omkring 30 mils räckvidd skulle ett pris på 25.000 Euro ge en vinstmarginal på 4 procent.

Det gäller under vad som beskrivs som ”optimala förhållanden”, vilket innefattar storskalig produktion och att priserna för batterier och råmaterial inte skjuter i höjden. Med ”minst gynnsamma förhållanden” skulle elbilen de räknat på få ett pris från 31.000 Euro, omkring 370.000 kronor.

Nästa ånad ska Citroën visa en eldriven version av sin C3 – som uppges få ett pris under 25.000 Euro.

Eldrivna modeller med en prislapp från omkring 25.000 Euro ses som ”game changer” som kan få betydligt fler kunder att välja en elbil. Men slutsatsen är även politiskt viktig då det finns en oro i stora bilbyggarländer som Tyskland och Frankrike att de inhemska tillverkarna ska konkurreras ut av billigare elbilar från Kina i övergången till eldrift.

En utmaning som Transport & Environment lyfter fram är den bristande viljan hos biltillverkarna att faktiskt bygga mindre och billigare elbilar. De senaste åren har fokus legat på att bygga större och dyrare modeller med högre vinstmarginal. Tankesmedjan uppmanar därför politiken att skapa förutsättningar som gör att de mindre modellerna prioriteras. Som exempel nämns regler för elbilarnas förbrukning och effektivitet på EU-nivå samt system med subventioner och skatter som ökar benägenheten att tillverka mindre bilar genom exempelvis straffskatter på hög vikt.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!