Vätgasstation Mariestad_Foto_MariestadsKommun

Sverige får Europas första nätverk av stationer med grön vätgas

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 dec 2021

Dagens fyra stationer för att tanka vätgas kommer snart bli betydligt fler. 24 nya stationer, från Norrbotten i norr till Skåne i söder, ska byggas fram till 2025 vid Rastas servicestationer utmed större vägar.

Stationerna kommer utrustas med så kallad elektrolysör som gör det möjligt att producera vätgasen på plats. Etableringen innebär att Sverige blir första land i Europa att få nätverk av stationer för att tanka grön vätgas.

Det handlar om en gemensam satsning mellan Naturvårdsverket och företaget REH2 till en total kostnad av 515 miljoner kronor. Majoriteten av pengarna, 354 miljoner, kommer från det statliga investeringsstödet Klimatklivet som investerar i projekt som bidrar till att minska utsläpp.

Senaste generationen av Toyotas bränslecellsbil Mirai

När de 24 stationerna för vätgas står klara och används av till exempel godstransporter kan det minska utsläppen med 21 000 ton koldioxid per år, enligt Naturvårdsverket.

– Vätgas är en växande teknik för att minska utsläppen i transportsektorn. Med infrastruktur på plats ges möjligheter för fler företag ställa om sina fordon, säger Nanna Wikholm som är chef för Klimatklivsenheten för transporter på Naturvårdsverket.

Den första stationen hamnar i Mariestad, som sedan tidigare profilerat sig inom vätgas med bland annat världens första solcellsdrivna tankstation för vätgas. Fram till 2024 ska nio stationer vara i bruk och efter det ska utbyggnadstakten öka snabbt. Resterande femton stationer planeras stå färdiga redan ett år senare, 2025.

Antalet vätgasdrivna fordon i Sverige är ännu försvinnande få. Det är företaget Qarlbo, som håller i planeringen tillsammans med REH2 och det egna bolaget Nilsson Energy, medvetna om. Satsningen motiveras med att den behövs för att få tillverkare att satsa på utveckling av fossilfria transporter.

Hyundai XCIENT

– Ett nätverk av tankstationer är en förutsättning för att åkare ska kunna byta från fossildrivna till vätgasdrivna fordon. Men om det inte finns tillräckligt många vätgasdrivna fordon i trafiken är det svårt att motivera investeringar i ny infrastruktur. Samtidigt hålls investeringar i infrastruktur tillbaka av bristen på fordon. Nu undanröjer vi det hindret, säger Per-Arne Blomquist som är vd för Qarlbo.

Frågan om bränlseceller eller batterier lämpar sig bäst för långväga transporter för lastbilar och bussar splittrar branschen. Scania har beslutat att helt satsa på batteridrivna lastbilar. Volvo och Mercedes samarbetar däremot kring utveckling av bränsleceller i det gemensamma bolaget Cell Centric.

Mercedes genomför nu tester av den vätgasdrivna lastbilsprototypen GenH2. Men med planerad lansering 2027 kommer det dröja ett tag innan vi ser den på vägarna.

Hyundai ligger då mer i framkant med den vätgasdrivna lastbilsmodellen XCIENT som har en räckvidd på 40 mil på en tank. Sedan förra året testas modellen i Schweiz i verkliga situationer av bland annat landets post. Fram till 2025 är planen att 1 600 XCIENT ska vara i trafik i Schweiz.  

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!