Sverigepremiär för Xpeng G9 och P7 – här är svenska priserna

Lotta Hedin

Lotta Hedin

3 feb 2023

Idag startar den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng försäljningen av suven G9 i Sverige, tillsammans med en uppdaterad version av sedanen P7. Båda modellerna premiärvisas på eCarExpo i Stockholm i helgen.

Efter en förhandstitt och provsittning tror vi att framför allt G9 kommer intressera svenska konsumenter. Supersnabb laddning, gott om utrymme, hög utrustningsnivå är några av anledningarna.

Xpeng gjorde egentligen entré i Sverige redan förra våren, då man lanserade modellen P5. Den matchade dock inte riktigt den bild av teknik i framkant som Xpeng ville företräda, och efter ett ljummet mottagande i pressen drogs modellen tillbaka.

Av allt att döma har företaget tagit till sig av erfarenheten: De modeller som nu lanseras är betydligt mer konkurrenskraftiga, både när det gäller tekniska specifikationer, utrustning och pris. Båda kommer i tre olika varianter.

300 kW snabbladdning i G9

Xpengs flaggskepp är suven G9, som nu kommer i två bakhjulsdrivna och en fyrhjulsdriven variant i Sverige. Räckvidden ska enligt WLTP ligga på 460–570 km beroende på modell. 

G9 bygger på en 800-voltsplattsform, som möjliggör snabbladdning med upp till 300 kW. Det ska göra att batteriet kan laddas från 10 till 80 procent på bara 20 minuter. 

G9 är en suv modell större.

Instegsversionen G9 RWD Standard Range startar på 699 900 kronor och är bestyckad med ett batteripack som rymmer 78,2 kWh i form av litium-järnfosfatceller.

Kliver man upp ett steg till bakhjulsdrivna RWD Long Range får man tio mils längre räckvidd än i Standard Range-varianten och ett batteripack som rymmer 98 kWh NCM-celler. Priset ligger då på 749 900 kronor. 

Samma batteripack finns även i en fyrhjulsdriven performance-variant som har en prislapp på 829 900 kronor. 

Snabbfakta Xpeng G9


Xpeng G9
RWD Standard RangeWD Long RangeAWD Performance
Pris699 900 kr749 900 kr829 900 kr
Deklarerad räckvidd460 km570 km520 km
Batterikapacitet78,2 kWh (LFP-celler)98 kWh (NCM-celler)98 kWh (NCM-celler)
Snabbladdning260 kW300 kW300 kW

Priset är högre än för den något mindre Tesla Model Y, som efter prissänkningen i januari nu startar på 539 990 kronor för den bakhjulsdrivna varianten. Men jämfört med andra suvar i liknande storlek är det ändå konkurrenskraftiga priser. Till exempel startar fyrhjulsdrivna Audi Q8 50 e-tron med cirka 500 km WLTP-räckvidd på 908 800 kronor.

En större suv med sköna säten och gott om plats

G9 är alltså en suv modell större, som mäter 489 centimeter på längden och har ett bagageutrymme som sväljer 660 liter, plus en frunk på 71 liter. Bilen kan också fås med dragkrok, och får då dra upp till 1 500 kilo.

Trots storleken och tyngden ska G9 kunna accelerera från 0–100 km/h på 6,4 sekunder som bakhjulsdriven, och 4,9 sekunder som fyrhjulsdriven.

Rymligt och bekvämt i kupén. Det går att köpa till massagefunktion i alla stolar.

Xpeng har satsat mycket krut på komfort och kvalitetskänsla, och det är också riktigt sköna säten och gott om plats som möter en när man kliver in i G9. Det spontana intrycket är också att kvaliteten i rattar, vred och annat känns betydligt högre nu än i P5-modellen som visades förra våren.

G9 är också fullsmetad med utrustning redan från start, både när det gäller tekniska hjälpmedel för förarstöd och infotainment. I det egna förarstödssystemet Xpilot ingår allt från adaptiv farthållare till dörröppningsvarning. Passageraren i framsätet får också en egen skärm med insynsskydd, så att föraren inte ska se och störas av underhållningen som kan visas där under körning. Stöd för Apple CarPlay och Android Auto finns däremot inte i vare sig G9 eller P7.

Även baksätet borgar för hög åkkomfort – det går att luta dem tillbaka tio grader och lägger köper man till ett ”Premium Comfort & Audio”-paket för 4 000 euro kan man bland annat få massagefunktion i alla fyra sittplatser om man vill.

För den som vill utnyttja den spatiösa suven G9 som sovrum utlovar Xpeng att bilen kommer med ett camping-mode motsvarande det som finns i Tesla, och som alltså tillåter en att ha AC och värme igång även när bilen är avstängd och parkerad. Och vill du ta med en elektrisk kokplatta på campingturen kan du ta ström ur bilens ladduttag, då G9 även är utrustad med V2Load. Med en adapter omvandlas laddporten till ett vanligt 230-voltsuttag.

Även P7 har fått snabbare laddning

Sportiga sedanen P7 har en del likheter med Tesla M3.

Sedanen P7 har funnits på marknaden i Norge en tid, och den har även visats upp i Xpengs svenska showroom i Mall of Scandinavia i Solna. När den nu börjar säljas i Sverige är det i en uppdaterad version. Bland annat har laddningshastigheten förbättrats, och bilen kan nu ta emot 175 kW vid snabbladdning. P7 har även försetts med värmepump, elektrisk baklucka och mjukstängande dörrar.

P7 kommer precis som G9 i tre olika varianter – en bakhjulsdriven, en fyrhjulsdriven, och en Wing- edition med häftiga saxdörrar.

Snabbfakta Xpeng P7

Xpeng P7RWD Long RangeAWD performanceWing Edition
Pris599 900 kr669 900 kr799 900 kr
Deklarerad räckvidd576 km505 km
Batterikapacitet82,6 kWh (NCM-celler)
Snabbladdning175 kW

Batteripacket har en samlad kapacitet på 86,2 kWh (82,7 netto) vilket ger en räckvidd på 505–576 km enligt WLTP.

Precis som G9 kommer P7 med en diger utrustningslista från start, baserad på företagets Xpilot-system

P7 har av många beskrivits som en Tesla Model 3 utmanare, och det finns en del likheter. P7 är dock något längre än Tesla Model 3. Den bakhjulsdrivna P7 uppges kunna accelerera från 0–100 km/h på 6,7 sekunder. Den fyrhjulsdrivna varianten ska göra samma spurt på 4,1 sekunder. (Motsvarande siffror för bakhjulsdrivna och fyrhjulsdrivna Model 3 är 6,6 respektive 4,4 eller 3,3 sek.)

Priset för P7 startar på 599 900 kronor för den bakhjulsdrivna versionen. Som fyrhjulsdriven kostar den 669 900 kronor, och vill man ha den med de spejsade saxdörrarna är priset 799 900 kronor.

Enligt företaget kommer de första leveranserna av P7 ske i juni. G9 dröjer lite längre, där väntas de första bilarna levereras i september-oktober.

Xpengs nybilsgaranti ligger normalt på 5 år eller 12 000 mil. Kunder som slår till och lägger en beställning innan årets slut lovas dock en längre garanti, på sju år eller 16 000 mil.

Mer om hur Xpeng planerar vinna de svenska kundernas förtroende kan du läsa i kommande nummer av Elbilen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!