Tesla-grundare vill återvinna batterier i Europa
Carl Undéhn
7 feb 2022
Som medgrundare och utvecklingschef hos Tesla anses JB Straubel ha spelat en avgörande roll att ta tillverkaren dit det är idag. Vid sidan av arbetet hos Tesla grundade han 2017 företaget Redwood Materials för återvinning av batterier. 2019 lämnade han Tesla för att helt satsa på återvinning och hållbar tillverkning av batterimaterial.
En första fabrik byggs just nu i närheten av Teslas Gigafactory 1 i Nevada. Men företagets planer begränsar sig inte endast till USA.
Redwood Materials meddelar nu att de vill bygga gigafabriker för återvinning av batterier i Europa inom två år.
”Europa är idag den snabbast växande marknaden för elbilar globalt sett, med ett ökande engagemang från biltillverkare. I EU planeras en produktion av battericeller på 1 000 GWh för att stödja försäljningen av elfordon som förväntas stå för nästan 30 % av alla personbilar år 2025”, skriver företaget i ett uttalande.
Just nu knyts det kontakter med bil- och batteritillverkare och anställs folk för att bygga upp en europeisk organisation.
Möjlig etablering i Sverige
I en intervju med tyska nyhetsmagasinet Der Spiegel säger JB STraubel att det handlar om minst två gigafabriker i Europa och han nämner specifikt Skandinavien som en av de platser som företaget tittar på.
Avgörande för placeringen är att det finns eller planeras storskalig tillverkning av batterier landet – vilket det gör i Sverige.
Northvolts första fabrik i Skellefteå är precis på väg att skala upp produktionen och nästa år inleds arbetet med batterifabriken i Göteborg i samarbete med Volvo. Även norska Freyr har visat intresse för att etablera en batterifabrik i Svenljunga.
Från tiden hos Tesla känner JB Straubel också Northvolts grundare Peter Carlsson, som fram till 2015 var inköpschef där.
Återvinning av batterier har en stor ekonomisk potential i takt med att efterfrågan på råvaror ökor när elbilarna blir fler. När den rådande bristen på halvledare är löst kommer bilindustrin enligt Straubel därför ställas inför nästa problem.
– Efter chipkrisen hotar massiva flaskhalsar i batterimaterial, säger han till Der Spiegel.
Återvinning av batterier är också något som drivs på inom EU för att minska både miljöpåverkan och behovet av import av metaller vid tillverkningen.
Northvolt planerar också en återvinningsanläggning i anslutning till batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå. Till år 2030 är målet att hälften av materialen som används i företagets battericeller ska komma från återvunnit material.
Inom projektet Revolt visades förra året en battericell som hade tillverkats enbart av material som återvunnits vid Northvolts forskningscenter i Västerås.