Tesla Model S slog räckviddsrekord i norskt vintertest

Carl Undéhn

Carl Undéhn

2 feb 2023

Kyla innebär alltid en utmaning för elbilars räckvidd. Men hur bilens batteri presterar när kvicksilvret letar sig under nollan skiljer sig en hel del åt mellan olika modeller.

För att undersöka det genomför norska bilorganisationen NAF tillsammans med tidningen Motor världens största räckviddstest av elbilar två gånger om året: ett på sommaren och ett i vinterkyla.

Årets vintertest med inte mindre än 29 elbilar har precis avslutats i temperaturer på mellan noll och minus 19 grader. Inför testet laddas bilarna fullt och körs sen tills de stannar. Resultatet jämförs sedan med tillverkarnas WLTP-siffror för räckvidd.

Bilen som tog sig längst innan det tog stopp var Tesla Model S. Med en total körsträcka på 53 mil innebar det även ett nytt räckviddsrekord under vintertestet. Därmed slogs rekordet från förra året på 52,1 mil. Även den gången var det en Tesla som tog sig längst i kylan, nämligen Model 3 Long Range.

Än mer intressant än själva körsträckan är kanske hur stor skillnaden är mot vad tillverkarna lovar för räckvidd. De 29 bilar som deltog i testet visade på mellan 10 och nästan 36 procents mindre räckvidd än vad som anges som WLTP-siffror.

Tesla Model S har till exempel en WLTP-räckvidd på 63,4 mil och tappade alltså 16 procent i kylan.

Minst avvikelse mot utlovad räckvidd hade elsuven Maxus Euniq 6 med drygt 10 procent.  

Störst skillnad visade Toyotas elsuv bZ4X på. Bilen har en utlovad räckvidd på 50,3 mil. Men efter 32,3 mil tog det stopp, vilket innebar en avvikelse på 35,8 procent jämfört med WLTP-siffrorna.

Under vårt räckviddstest av åtta elbilar förra året hade Toyota bZ4X störst problem att hänga med. Den fyrhjulsdrivna versionen vi körde har enligt WLTP en räckvidd på 415 kilometer. Under motorvägskörning i mild vintertemperatur på 3,5 grader kom vi 235 kilometer.

I det norska testet var det nu den framhjulsdrivna versionen av bZ4X som kördes. Toyota har också lovat att komma med uppdateringar som ska förbättra bilens räckvidd.

ModellWLTP-räckviddRäckvidd i testetAvvikelse %
Tesla Model S634 km530 km–16,40
Mercedes EQE 300614 km409 km−33,39
BMW i7 xDrive60595 km424 km−28,74
NIO ET7580 km434 km−25,17
BMW i4 eDrive40565 km434 km−23,19
Tesla Model X Plaid543 km444 km−18,23
Nissan Ariya 2WD533 km400 km−24,95
Volkswagen ID.5 Pro526 km378 km−28,14
Byd Han521 km406 km−22,07
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWh515 km389 km−24,47
Skoda Enyaq Coupe RS510 km338 km−33,73
Toyota BZ4X 2WD503 km323 km−35,79
Voyah Free501 km391 km−21,96
Hongqi E-HS9465 km303 km−34,84
Kia Niro EV460 km343 km−25,43
Tesla Model Y 2WD455 km337 km−25,93
Hyundai Ioniq 5 4WD454 km345 km−24,01
Mercedes EQB 250452 km334 km−26,11
MG ZS LR440 km352 km−20,00
JAC e-JS4433 km323 km−25,40
BMW iX1428 km337 km−21,26
Renault Megane428 km318 km−25,70
MG 4425 km338 km−20,47
Kia EV6 GT424 km349 km−17,69
BYD Atto 3420 km311 km−25,95
Volkswagen ID Buzz408 km310 km−24,02
MG 5380 km313 km−17,63
MG Marvel R370 km308 km−16,76
Maxus Euniq 6354 km317 km−10,45
Källa: NAF/motor.no

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: