Tesla Model S slog räckviddsrekord i norskt vintertest
Carl Undéhn
2 feb 2023
Kyla innebär alltid en utmaning för elbilars räckvidd. Men hur bilens batteri presterar när kvicksilvret letar sig under nollan skiljer sig en hel del åt mellan olika modeller.
För att undersöka det genomför norska bilorganisationen NAF tillsammans med tidningen Motor världens största räckviddstest av elbilar två gånger om året: ett på sommaren och ett i vinterkyla.
Årets vintertest med inte mindre än 29 elbilar har precis avslutats i temperaturer på mellan noll och minus 19 grader. Inför testet laddas bilarna fullt och körs sen tills de stannar. Resultatet jämförs sedan med tillverkarnas WLTP-siffror för räckvidd.
Bilen som tog sig längst innan det tog stopp var Tesla Model S. Med en total körsträcka på 53 mil innebar det även ett nytt räckviddsrekord under vintertestet. Därmed slogs rekordet från förra året på 52,1 mil. Även den gången var det en Tesla som tog sig längst i kylan, nämligen Model 3 Long Range.
Än mer intressant än själva körsträckan är kanske hur stor skillnaden är mot vad tillverkarna lovar för räckvidd. De 29 bilar som deltog i testet visade på mellan 10 och nästan 36 procents mindre räckvidd än vad som anges som WLTP-siffror.
Tesla Model S har till exempel en WLTP-räckvidd på 63,4 mil och tappade alltså 16 procent i kylan.
Minst avvikelse mot utlovad räckvidd hade elsuven Maxus Euniq 6 med drygt 10 procent.
Störst skillnad visade Toyotas elsuv bZ4X på. Bilen har en utlovad räckvidd på 50,3 mil. Men efter 32,3 mil tog det stopp, vilket innebar en avvikelse på 35,8 procent jämfört med WLTP-siffrorna.
Under vårt räckviddstest av åtta elbilar förra året hade Toyota bZ4X störst problem att hänga med. Den fyrhjulsdrivna versionen vi körde har enligt WLTP en räckvidd på 415 kilometer. Under motorvägskörning i mild vintertemperatur på 3,5 grader kom vi 235 kilometer.
I det norska testet var det nu den framhjulsdrivna versionen av bZ4X som kördes. Toyota har också lovat att komma med uppdateringar som ska förbättra bilens räckvidd.
Modell | WLTP-räckvidd | Räckvidd i testet | Avvikelse % |
Tesla Model S | 634 km | 530 km | –16,40 |
Mercedes EQE 300 | 614 km | 409 km | −33,39 |
BMW i7 xDrive60 | 595 km | 424 km | −28,74 |
NIO ET7 | 580 km | 434 km | −25,17 |
BMW i4 eDrive40 | 565 km | 434 km | −23,19 |
Tesla Model X Plaid | 543 km | 444 km | −18,23 |
Nissan Ariya 2WD | 533 km | 400 km | −24,95 |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 km | 378 km | −28,14 |
Byd Han | 521 km | 406 km | −22,07 |
Hongqi E-HS9 prototype 120 kWh | 515 km | 389 km | −24,47 |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 km | 338 km | −33,73 |
Toyota BZ4X 2WD | 503 km | 323 km | −35,79 |
Voyah Free | 501 km | 391 km | −21,96 |
Hongqi E-HS9 | 465 km | 303 km | −34,84 |
Kia Niro EV | 460 km | 343 km | −25,43 |
Tesla Model Y 2WD | 455 km | 337 km | −25,93 |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 km | 345 km | −24,01 |
Mercedes EQB 250 | 452 km | 334 km | −26,11 |
MG ZS LR | 440 km | 352 km | −20,00 |
JAC e-JS4 | 433 km | 323 km | −25,40 |
BMW iX1 | 428 km | 337 km | −21,26 |
Renault Megane | 428 km | 318 km | −25,70 |
MG 4 | 425 km | 338 km | −20,47 |
Kia EV6 GT | 424 km | 349 km | −17,69 |
BYD Atto 3 | 420 km | 311 km | −25,95 |
Volkswagen ID Buzz | 408 km | 310 km | −24,02 |
MG 5 | 380 km | 313 km | −17,63 |
MG Marvel R | 370 km | 308 km | −16,76 |
Maxus Euniq 6 | 354 km | 317 km | −10,45 |