Tesla rapporterar rekordvinst – 2021 ”genombrottets år”
Carl Undéhn
27 jan 2022
Förra året slog Tesla nya tillverknings- och leveransrekord vid varje kvartal. När det natten till idag var dags att presentera 2021 års siffror för aktieägare var en ökad vinst därför något som togs för givet. Förväntningarna var i stället större på vad Teslas chef Elon Musk hade att säga om framtidens produktion och eventuellt släppa någon nyhet.
Men även vinsten på hela 5,5 miljarder dollar, över 50 miljarder kronor, överraskade. Det är en sjufaldig ökning mot året innan, som var första gången som företaget överhuvudtaget gick med vinst.
En viktig detalj är att huvuddelen av vinsten kommer från försäljning av bilar. Tidigare har försäljningen av utsläppsrätter till andra biltillverkare utgjort en stor del av inkomsten.
Även omsättningen ökade till 53,82 miljarder dollar jämfört med 31.53 miljarder dollar året innan och Elon Musk beskrev 2021 som ”genombrottets år för Tesla”. I ett uttalande skriver Tesla att det ” bör inte längre råda några tvivel om att elbilar är genomförbara och lönsamma” samt att siffrorna visar att ”elbilar kan vara mer lönsamma än fordon med förbränningsmotorer”.
Enligt Elon Musk översteg förra årets vinst de totala förlusterna under alla tidigare år från 2003 till 2020.
Med 936 172 levererade bilar under året är det heller inte långt kvar till den magiska gränsen på en miljon. Det är en ökning med 87 procent jämfört med 2020 då det levererades 499 550 bilar och ökningen har skett samtidigt som de flesta andra biltillverkare minskat sin tillverkning på grund av den rådande halvledarbristen.
Aktiekursen sjönk ändå tillfälligt efter presentationen, men steg sedan igen och Tesla har nu ett börsvärde på 940 miljarder dollar. Därmed är Tesla med god marginal världens högst värderade biltillverkare framför tvåan Toyota som värderas till 269 miljarder dollar.
Förhoppningarna om att få veta mer detaljer kring när tillverkningen av Cybertruck och lastbilen Semi drar i gång samt information kring den nya battericellen 4680 grusades däremot. Den nya cellen presenterades under Battery Day 2020 ska ha fem gånger högre energidensitet än dagens 2170-celler.
Elon Musk sa att Model Y som kommer tillverkas i den nya fabriken i Texas kommer utrustas med 4680-celler, men nämnde inte exakt när. Drew Baglino, chef för utveckling av drivlinor och batterier, sa att det ska ske under första kvartalet 2022. Model Y från Texas ska även utrustas med det nya Structural Battery Pack som ska bidra till ökad stabilitet och säkerhet.
De Model Y som snart ska börja byggas i fabriken utanför Berlin för den europeiska marknaden kommer däremot att få batteripaket med nuvarande 2170-celler.
Fabrikerna i både Texas och Berlin står i startgroparna av att börja leverera bilar så snart alla tillstånd är på plats och vid fabriken i Freemont räknar Tesla med att kunna bygga 600 000 bilar i år. För den kinesiska fabriken vid Shanghai ligger produktionskapaciteten kvar på 450 000 bilar per år, men målet är att där sänka kostnaden per tillverkad bil.
Förbättringar av den redan effektiva produktionskedjan och fortsatt utveckling av mjukvara med fokus på självkörning är vad som kommer ha högsta prioritet under för Tesla under 2022.
”Vi tror att konkurrenskraften på marknaden för elbilar kommer att avgöras av förmågan att öka kapaciteten i hela leveranskedjan och öka produktionen”, skriver de i ett uttalande.
Elon Musk kommenterade också det återkommande ryktet om att Tesla ska lansera en mindre modell med ett pris på omkring 250 000 kronor. För tillfället arbetar företaget inte med något sådant projekt och har istället fullt upp med övriga modeller.
Hela presentationen och frågestunden går att lyssna på här.