Elbilen logo Meny

Tesla sätter Volkswagen under hård press

När Elon Musk i slutet av 2019 meddelade att Teslas europeiska fabrik utanför Berlin togs det emot med blandade känslor av den tyska bilindustrin.

Å ena sidan sågs det som en inspirationskälla, å andra sidan som ett angrepp från en uppstickare på hemmaplan för Volkswagen, BMW och Daimler.

Nu är det bara veckor kvar tills produktionen drar igång i Gigafactory Berlin, som trots förseningar byggts upp i rekordfart.

Ett tempo som sätter de tyska tillverkarna under hård press. Enligt nyhetsbyrån Reuters ska Volkswagenchefen Herbert Diess vid ett möte i september ha varnat för stora konsekvenser för Volkswagen ifall inte också de skruvar upp tempot i omställningen till eldrift.

Enligt honom står upp till 30 000 jobb på spel om Volkswagen inte är snabba nog med att ställa om tillverkningen i sina fabriker.
Att det redan nu finns en risk för ett kraftigt minskande av anställda tillbakavisas. Men att Teslas fabrik, där det planeras tillverkas 500 000 exemplar av Model Y årligen, sätter press på dem är tydligt.

Tesla planerar att anställa 10 000 personer för tillverkningen, i Volkswagens huvudfabrik i Wolfsburg tillverkar 25 000 anställda omkring 700 000 bilar årligen.

”Tesla i Grünheide kommer sätta nya måttstockar för produktivitet och skala”, twittrades ut på Volkswagens officiella twitterkonto.

Att Tesla är på frammarsch visar sig också i registreringsstatistiken. I september nyregistrerades 6 828 exemplar av Model 3 i Tyskland – fler än den klassiska storsäljaren Volkswagen Golf.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-10-14