Tesla skeppar med passagerarfärja – kunder uppmanas hämta sin bil i hamnen

Carl Undéhn

Carl Undéhn

24 mar 2023

Teslas kraftiga prissänkningar av Model 3 och Model Y har som väntat lett till ökad försäljning.

Samtidigt har Tesla haft ett överskott av bilar, vilket visades i siffrorna över helåret 2022. Enligt dem tillverkade Tesla 1,37 miljoner bilar men levererade 1,31 miljoner.

Redan i slutet av förra året pekade Tesla på logistiska problem med höga kostnader och brist på plats.

För att lösa det och förmodligen för att slå nya leveransrekord under årets första kvartal tar Tesla nu till ovanliga metoder. Färjan ”Tom Sawyer” från rederiet TT Line trafikerar normalt på rutten mellan Trelleborg och tyska Rostock. Den här veckan tog färjan en annan rutt och lade till i belgiska Zeebrugge.

Där lastades den full med Tesla Model 3 och tog sedan kurs mot Sverige. Exakt hur många bilar som det gick att klämma in är oklart. Men enligt tyska tidningen Kieler Nachrichten ska båten vara lastad ”till sista metern”, vilket ska betyda omkring 450 bilar.

Enligt Luc Waterlot, som arbetar i hamnen i Zeebrugge och tidigare har twittrat om Teslas aktiviteter där, ska det heller inte vara första gången som Tesla leasar en passagererfärja från TT Line för att transportera sina bilar.

Ytterligare en transport med ”Tom Sawyer” ska vara planerad till nästa vecka. Det kan då handla om båten som väntas lägga till i Södertälje hamn sista mars.

Svenska kunder ska ha fått ett SMS med frågan om de kan komma till Södertälje hamn för att på egen hand hämta upp sin bil där den 31:a mars.

Den som inte vill eller kan komma får räkna med att få sin bil levererad först i april eller maj.

Meddelandet: ”Tesla-uppdatering: Vi behöver din hjälp att accelerera världens övergång till hållbar energi. Din bil är på en båttransport som beräknas anlända den 31/3 till Södertälje hamn och leverans kommer att ske direkt från hamnen. Vänligen svara ”JA” för att bekräfta tillgänglighet eller ”NEJ” om du ej har möjlighet att hämta din bil från Södertälje hamn den 31/3. Vi behöver ditt svar inom 48 timmar. Vid uteblivet svar kan vi komma till att pausa din beställning till april-maj. Vi ser fram emot att driva vår vision framåt tillsammans med dig.”

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: