Tester pågår av nyutvecklad plattform för Smart #2

Carl Undéhn

Carl Undéhn

16 dec 2025

Sedan nystarten av Smart som ett samarbete mellan Volvos och Polestars ägare Geely och Mercedes har märket lanserat elbilar som varit betydligt större än vad Smart tidigare var känt för. Men att en ny eldriven version av den lilla tvåsitsiga stadsbilen Smart ForTwo kommer nästa år är bekräftat. Nu meddelar Smart att att arbetet med […]

Sedan nystarten av Smart som ett samarbete mellan Volvos och Polestars ägare Geely och Mercedes har märket lanserat elbilar som varit betydligt större än vad Smart tidigare var känt för. Men att en ny eldriven version av den lilla tvåsitsiga stadsbilen Smart ForTwo kommer nästa år är bekräftat.

Nu meddelar Smart att att arbetet med modellen, som kommer från namnet Smart #2, går enligt plan. Det släpps också bilder från tester av en maskerad prototyp under tester i Kina. Tidigare har det endast visas teaserbilder där skuggan av kommande Smart #2 visas. Från dem går det dock att se att Smart #2 behåller mycket av proportionerna från tidigare ForTwo.

Smart #2 blir precis som föregångaren ForTwo en utpräglad stadbil.

Bilen som nu syns på testerna är förvillande lik Smart ForTwo, och det beror enligt Smart på att testerna sker med just befintliga karosser från den tidigare modellen. Det intressanta är vad som finns under karossen, för nu meddelas att Smart #2 kommer använda en ny och egenutvecklad plattform kallad Electric Compact Architecture (ECA) och att bilen blir bakhjulsdriven.

Hur stora likheter Smart #2 utseendemässigt får med sin föregångare återstår att se. Någon kopia rakt av från det gamla låter det inte som, enligt Smart kommer #2 med ”en helt omarbetad interiör och exteriör”.

Under testerna finjusteras bilens köregenskaper, som uppges fokusera på stadskörning, samt krocksäkerhet, fjädringen, batteriprestanda och bilens mjukvarusystem. Konkreta tekniksa detaljer kring motoreffekt, batteri och räckvidd meddelas inte.