/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F04%2FNy-lysande-VW-logo-Volkswagen.jpg)
Till slut – framsteg med ny elbilsplattform hos VW
Carl Undéhn
28 maj 2025
Egentligen skulle Volkswagen lansera efterföljaren till dagens elbilsplattform MEB nästa år. Och då med en ny flaggskeppsmodell kallad Trinity, som dessutom skulle tillverkas i en ny, effektiv elbilsfabrik i hemstaden Wolfsburg. Men planerna på “Trinity-fabriken” har skrotats och den nya plattformen SSP har blivit försenad. Mjukvarustrul uppges vara orsaken, men nu meddelar koncernen till slut framsteg i arbetet med SSP.
Utvecklingen ska nu ha nått stadiet ”Architecture Freeze”, vilket innebär att de övergripande stegen mot en färdig plattform nu har tagits och inga större ändringar kommer ske. Med det kan också nästa steg av tester och validering av plattformen genomföras. Med plattformen SSP har Volkswagen lovat en ny generation elbilar som ska komma med avancerade självkörande funktioner, ha längre räckvidd och även ladda snabbare än dagens modeller.
Konkreta detaljer är det ännu ont om, men vad som har nämnts tidigare är att modeller på SSP ska ha batterier som använder en ny så kallad enhetscell, som ska bidra till att sänka kostnaderna med upp till 20 procent. Det har även sagts att plattformen kommer vara upplagd för att kunna använda 800-voltsteknik för snabbare laddning, även om alla modeller på SSP inte nödvändigtvis behöver använda det. Så är det till exempel hos Kia/Hyundai, vars plattform E-GMP används både till modeller som Kia EV6 och Ioniq 5 med 800-voltsteknik och Kia EV3 som använder 400-voltsteknik och inte laddar lika snabbt.
Den första modellen på SSP uppges enligt branschtidningen Automobilwoche lanseras 2028, och då vara en modell från Audi. Tidigare har det sagts att en ny eldriven Volkswagen Golf skulle få bli först ut på SSP. Säkert är i alla fall att Volkswagenkoncernen blir sena med att lansera en plattform för en bred blandning av olika modeller med 800-voltsteknik. Utöver nämnda Kia/Hyundai har Mercedes lanserat nya CLA med 800-voltsteknik, BMW kommer med nya generationen Neue Klasse senare i år och från Kina erbjuder bland andra Xpeng modeller med 800-voltsteknik. Inom koncernen är det idag endast Audi och Porsche som har det med sina gemensamt utvecklade plattformar J1, för Porsche Taycan och Audi e-tron GT, samt nyare PPE för Porsche Macan och Audi Q6 e-tron och A6 e-tron.
SSP presenterade redan 2021 av dåvarande VW-chefen Herbert Diess. Det var också han som lade fram planerna på en ny, effektiv elbilsfabrik samt drev på etableringen av koncernens mjukvaruavdelning Cariad som skulle bli ledande inom sitt område. I stället fick Herbert Diess lämna sin post och nyheterna om Cariad har främst handlat om förseningar.