Vätgasbuss_Solaris_Urbino_12_hydrogen

Tillverkare vill skapa standard för bränsleceller i tunga fordon

Carl Undéhn

Carl Undéhn

8 feb 2021

Vätgas i personbilar har inte riktigt slagit igenom. Men inom tyngre transporter som bussar och lastbilar finns det en stor förhoppning om att vätgas i framtiden kan bidra till minskade utsläpp.

För att snabba på utvecklingen har 25 organisationer och företag gått samman i i en konsortium som döpts till ”StasHH”. Tanken är att ta fram en standard för moduler till bränsleceller till olika former av tunga transporter.

Bakom det svåruttalade namnet hittas tillverkare som Volvo, Toyota och Solaris tillsammans med tillverkare av bränsleceller samt forskningsinstitut. Även tågtillverkare som franska Alstom finns med i gruppen och just tågtransporter är ett viktigt område för vätgas. I många europeiska länder är stora delar av regionaltågen inte elektrifierade utan körs fortfarande med diesellok.

2016 presenterade Alstom vad de beskrev som världens första vätgaståg och i sydvästra Tyskland pågår just nu ett test med teknik från Siemens för vissa regionala sträckor.

Enligt Stashh är det just sådana här initiativ som behövs för att driva på utveckling och användning av vätgas. Som start på vägen skjuter EU till omkring 75 miljoner kronor till projektet. På sikt är tanken att arbetet ska leda till en global standardisering av bränsleceller.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!