Tillverkningen av Cupra Born drar i gång – och fler detaljer kring UrbanRebel

Carl Undéhn

Carl Undéhn

28 sep 2021

I november ska Cupra Born komma till Sverige. Modellen blir den första elbilen att lanseras av Seats prestandamärke Cupra. Men trots att bilens namn kommer från en stadsdel i Barcelona tillverkas den inte i Seat-fabriken där.

I stället skruvas den ihop i östra Tyskland, mer exakt i Zwickau där Volkswagen tagit över fabriken som tidigare byggde plastbilen Trabant och nu gjort fabriken till navet i produktionen av elbilar på MEB-plattformen. Cupra Born kommer därför tillverkas omgiven av Volkswagen ID.3 och ID.4 samt Audi Q4 e-tron som alla är modeller på samma plattform.

Med en tuffare uppsyn och en sportigare körupplevelse ska Cupra Born ändå sticka ut från den nära besläktade Volkswagen ID.3. Bland annat genom en knapp på ratten som aktiverar ett boostläge och under en kort stund höjer effekten till 231 hästkrafter. I kombination med batteriet på 58 kWh ska Cupra Born då klara 0–100 på 6,6 sekunder, med det större batteriet på 77 kWh ökar tiden till 7 sekunder.

Cupras urbana elbil dyrare än Volkswagens

Samtidigt kommer det nu mer information kring den utlovade mindre och billigare elbilen som ska komma från både Cupra och Volkswagen kring 2025. Under bilmässan IAA tidigare i september visade Cupra upp det sportiga konceptet UrbanRebel som ska visa vilken riktning tillverkaren vill ta med den mindre bilen.

Att den serietillverkade versionen förmodligen får en något mer avskalad kaross utan den enorma bakspoilern är de flesta överens om. Nu rapporterar branschtidningen Automotive News att Cupras version kommer att bli dyrare än syskonmodellen från Volkswagen.

Både Cupra och Volkswagen har talat om ett pris på mellan 200 000 och 250 000 kronor. Cupras modell ser nu ut att hamna i det övre segmentet. Sportigheten från konceptet ska bevaras så långt som möjligt och bilen uppges få en motor på 231 hästkrafter som gör 0–100 på 6,9 sekunder. Det kan innebära sportig körkänsla i en liten bil, men är inte riktigt i närheten av de 435 hästkrafter som konceptet UrbanRebel bjöd på.

Enligt uppgifter till Automotive News kommer UrbanRebel få ett batteri på 55 kWh och en räckvidd på upp till 40 mil. Det är knappast bäst i klassen, men med fokus på körning i stadsmiljö kan det räcka mer än väl.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!