Toyota bZ4X – 45 mils räckvidd och ”lagom” design

Carl Undéhn

Carl Undéhn

29 okt 2021

Med elsuven bZ4X ska Toyota till slut ta klivet in i elbilsracet och nu släpper den japanska tillverkaren lite mer information kring bilen. Vad som först presenterades som ett koncept vid bilsalongen i Shanghai i våras har nu blivit en produktionsklar bil som officiellt ska presenteras den 2:a december.

Men redan nu släpper Toyota tekniska detaljer kring bZ4X. Den framhjulsdrivna versionen har en effekt på 204 hästkrafter, ett vridmoment på 265 Nm och ska klara 0–100 på 8,4 sekunder. Det blir alltså ingen raket vid rödljuset och toppfarten är begränsad till 160 km/h. Med fyrhjulsdrift ökar både effekten och vridmoment något till 217,5 hästkrafter och 336 Nm vilket gör att sprinten 0–100 då går på 7,7 sekunder.

Batteriet är på 71,4 kWh vilket ska ge bilen en räckvidd på 45 mil enligt WLTP. Det går att snabbladda med upp till 150 kW vilket ska göra det möjligt att ladda batteriet till 80 procent på en halvtimme. Hur lång tid det tar att ladda bZ4X hemma framgår inte, men Toyita skriver att det ska komma en ”ny 11 kW trefas ombordladdare” under fjärde kvartalet 2022.

Värmepump blir standard och Toyota säger att räckvidden genom det ska påverkas mindre av kyliga temperaturer jämfört med andra tillverkare.

Genom att tidigt satsa på hybridtekniken har Toyota också mer erfarenhet än de flesta när det kommer till batterier, något de också trycker på. Tillverkaren borde därför ha en fördel när det kommer till optimering och teknik kring batteriet. Klart är i alla fall att Toyota lovar att batteriet ska ha kvar 90 procent kapacitet efter tio år eller 240 000 kilometer. Det är mer än de flesta andra tillverkare som ger en garanti på 80 procent efter åtta år eller 160 000 kilometer.

Inredning inspirerad av ”lagom”

bZ4X blir den första modellen på plattformen e-TNGA, som även ska användas till elsuven Solterra från Subaru. Tack vare en lång hjulbas ska bilen bjuda på goda innerutrymmen enligt Toyota. I bagaget ryms det 452 liter och bilder från insidan visar på en luftig och ganska avskalad inredning. Enligt Toyota har den inspirerats av vårt svenska ord ”lagom”. På bilderna syns också både en vanlig rund ratt och en avkapad så kallad ”yoke”, som även hittas i uppdaterade Tesla Model S.

På taket går det att välja till solcellspaneler för lite extra räckvidd. Exakt hur mycket det ger i vardagen är oklart, men enligt Toyotas beräkningar ska solcellerna kunna bidra med 180 mils räckvidd under ett år.

bZ4X blir den första modellen i Toyotas serie av utsläppsfria bilar som kallas bZ, eller ”beyond zero”. Fram till 2025 ska Toyota lansera 15 nya elbilar, varav hälften ska ingå i serien bZ.

bZ4X ska byggas i Japan och Toyotas chef i Europa har tidigare sagt att de inte räknar med att sälja stora volymer av modellen.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: