Toyota konverterar två 80-tals Corolla till batteri- och vätgasdrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 jan 2023

Toyota har lanserat en ambitiös plan med att lansera 30 nya elbilar till 2030. Samma år vill tillverkaren sälja 3,5 miljoner elbilar om året.

Nyligen meddelades också Toyotas första elbil, elsuven bZ4X, ska få sällskap av ytterligare fem eldrivna modeller i Europa fram till 2026.

Men att det är hybrider som även fortsatt kommer spela huvudrollen de närmsta åren stod klart under eventet Kenshiki Forum i slutet av förra året. Toyota-chefen Akio Toyoda har också flera gånger uttryckt skepsis mot vad han ser som bilbranschens ensidiga fokus på helt eldrivna bilar.

Men nu slår han ett slag för elektrifieringen och då i form av konvertering av äldre bilar till eldrift. Vid avdelningen för tuning på bilmässan Tokyo Auto Salon presenterade Toyotas chef konverteringsalternativ med både batteri- och vätgasdrift.

– Jag vill inte lämna någon bilälskare utanför, sa Toyotas chef.

AE86 BEV Concept

För att visa vad han menade presenterades två Toyota Corolla från mitten av 1980-talet. En AE 86 Trueno, där förbränningsmotorn modifierats för att drivas med vätgas, samt en Levin som fått elmotor och batteri som fyller hela bagaget. I emblemet med ”Levin” baktill har också bokstäverna ”EV” för Electric Vehicle målats gröna.

– Många biltillverkare siktar på att övergå till batterielektriska fordon omkring 2030-40. Verkligheten är dock att vi inte kan uppnå noll koldioxidutsläpp 2050 bara genom att byta ut all nybilsförsäljning mot elbilar. Det är viktigt att tillhandahålla alternativ för älskade bilar som redan ägs, sa han.

Lösningen är då konverteringar, något som idag redan genomförs av entusiaster. Ändrade regler och statliga bidrag har också gjort att en marknad för konverteringar börjat se dagens ljus i Frankrike.

AE86 H2 Concept

Några detaljer kring batteriets storlek, effekt eller bilarnas räckvidd meddelades inte. Akio Toyoda tryckte däremot på att den vätgasdrivna bilen fortfarande har kvar kopplingspedal och växelspak ”att njuta av”.

Just att kunna växla ser ut att vara av stor vikt för körkänslan hos Toyota. Lexus har lovat göra verklighet av det eldrivna sportbilskonceotet Lexus Electrified Sport – och då eventuellt med en manuell växellåda.

Orginalmotorn har modifierats för att kunna köras på vätgas.

– Jag hoppas kunna avfärda rädslan för att vi inte kommer att kunna köra våra älskade bilar när vi blir koldioxidneutrala. Tvärtom finns det en koldioxidneutral väg som bilälskare kan välja, sa han och lade till:

– Kära bilälskare, var och en av er är de ledande ingenjörerna på väg mot koldioxidneutralitet!

Några planer på masskonvertering av befintliga bilar verkar Toyota ändå inte ha för tillfället. I stället vill Toyota med de konverterade bilarna visa på vikten av att använda olika tekniker.

Presentationen användes också för att spinna vidare på Akio Toyodas tidigare uttalande om att han tillhör en “tyst majoritet” inom bilindustrin som ifrågasätter branschens stora fokus på helt eldrivna bilar.

En åsikt han menar inte fått yttras hittills.

– Atmosfären håller på att förändras. Det finns fler människor som stöder oss. Jag talar om verkligheten – användarnas verklighet och marknadens verklighet. Den tysta majoriteten talar ut, sa Akio Toyoda.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: