Toyota lovar uppdateringar av bZ4X för bättre räckvidd
Carl Undéhn
20 jan 2023
Under vårt räckviddstest av åtta elbilar förra året hade Toyota bZ4X störst problem att hänga med. Den fyrhjulsdrivna versionen vi körde har enligt WLTP en räckvidd på 415 kilometer. Under motorvägskörning i mild vintertemperatur på 3,5 grader kom vi 235 kilometer.
Nu lovar Toyota ändringar av mjukvaran av bilen och kommer med komkreta exempel på vad de tittat på.
– Produktuppdateringarna är tänkta att förbättra informationen till kunderna så att de bättre kan utnyttja den faktiska räckvidden, säger Christian Hallin som är informationschef hos Toyota i Sverige.
En orsak till den korta räckvidden är enligt Toyota att batteriet hos bZ4X har en stor buffert. Det är dels för att skona batteriet, dels en ”reservtank”. När räckvidden visar noll kilometer ska det fortfarande vara möjligt att ta sig till en laddare.
Problemet är att föraren inte vet vilket spelrum som finns då batteriets kapacitet inte visas i procent. Något som nu kan vara på väg att ändras – kanske.
– Vi lyssnar dock på den feedback som kommit från våra kunder och överväger nu att lägga till återstående batterikapacitet i procent, säger Christian Hallin.
Idag kapas också tio procent av räckvidden när klimatanläggningen används. Det är enligt Toyota ett ”worst case scenario” för hur mycket energi som kan gå åt.
– Det betyder att påverkan på faktisk räckvidd kan vara lägre än det som anges i instrumenteringen eftersom det mest konservativa scenariot används vid beräkning av återstående räckvidd. Efter feedback från våra kunder vill vi förbättra beräkningen så att den är mer i linje med de faktiska förhållandena, säger Christian Hallin.
Under vårt räckviddstest hade vi också problem med laddningen. Under testets andra dag laddade bilen med 29 kW vid 40 procents laddnivå. Vid 57 procent var effekten endast 19 kW.
– För att skydda batteriet och behålla dess prestanda över tid begränsas idag den maximala laddningseffekten efter två DC-laddningar (10-80%) under en 24h-period. Det innebär att laddningsprestandan kan minska vid en tredje DC-laddning under en 24h-period, säger Christian Hallin.
Toyota tittar nu på hur de ska kunna göra det möjligt att snabbladda flera gånger under ett dygn och samtidigt skydda batteriet. Toyota har en generös batterigaranti på 100 000 mil och att batteriet ska ha kvar 70 procents kapacitet efter tio år.
Uppdateringarna ska komma till både befintliga och nya bilar. Men när de kommer är ännu oklart.