Toyota presenterar kompakt bränslecellsmodul
Carl Undéhn
26 feb 2021
Bland världens biltillverkare är det Toyota som satsar mest på vätgas. Nyligen lanserades en ny version av bränslecellsbilen Mirai med en tredje vätgastank och ökad räckvidd på upp till 65 mil.
För att underlätta användning av vätgas i både olika fordon och andra situationer visar Toyota nu en ny lösning som en del i deras satsning.
Monterat i en modul sitter ett komplett bränselcellssystem som de säger ska göra det enkelt att ansluta i en bil, buss eller lastbil. Modulen ska även kunna användas som generator för att ge ström i olika situationer.
På insidan hittas samma teknik som i Mirai med bränscellsstack, ett luftsystem, vätgassystem, kylsystem och en styrenhet.
Modulen ska erbjudas i både en stående och liggande version samt med en effekt på antingen 60 eller 80 kW. Toyota beskriver det som en ”kompakt” modul och att den kan rymmas ”nästan överallt”. Beroende på format har de en vikt på mellan 240 och 250 kilo, är 63 centimeter bred och mäter mellan 89 och 127 centimeter på längden och mellan 69 och 41 centimeter på höjden.
Det ska också vara möjligt att kombinera de olika modulerna för att bygga ett större system med mer effekt.
Ett viktigt verktyg för att öka avvändningen av vätgas i fordon kan vara att införa en standard för bränsleceller. Nyligen gick flera stora tillverkare, bland annat Toyota och Volvo, samman i ett konsortium med namnet StasHH. Tanken är att driva på utvecklingen och standardiseringen av bränseceller för framförallt tunga fordon och bussar.
Intresset för grön vätgas har vuxit snabbt med stora satsningar både från politiker och industrin. Tekniken ses som en viktig nyckel i omställningen till ett koldioxidneutralt samhälle. I kommande nummer av Elbilen, som kommer ut till prenumeranter 6:e mars, tittar vi närmre på den stora satsningen på grön vätgas och hur den kan komma att förändra energiomställningen.