Annons:

Toyota ska bli först med solid state-batterier

Carl Undéhn

Carl Undéhn

13 okt 2025

Vi har skrivit mycket om solid state-batterier här på Elbilen genom åren. Batterierna med fast i stället för flytande elektrolyt är något som flera biltillverkare och batteriutvecklare jobbar på ska ge oss elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än idag. Ännu har ingen kluckats masstillverka solid state-batterier, men på senare tid har […]

Vi har skrivit mycket om solid state-batterier här på Elbilen genom åren. Batterierna med fast i stället för flytande elektrolyt är något som flera biltillverkare och batteriutvecklare jobbar på ska ge oss elbilar med längre räckvidd, snabbare laddning och mer säkerhet än idag. Ännu har ingen kluckats masstillverka solid state-batterier, men på senare tid har det kommit allt fler tecken på att ett genombrott – till slut – kan vara nära, vilket vi går igenom här.

Och kanske blir Toyota först med att lansera modeller som använder solid state-batterier. Den japanska tillverkaren anses ligga långt fram i arbetet med tekniken och uppger nu att de kan lansera en modell med solid state-batteri redan 2027. Med det skulle Toyota hinna före bland annat Nissan och Honda, som båda har talat om 2028 som året då de vill börja använda solid state-batterier.

En stor utmaning med solid state-batterier handlar om att hitta passande material. Nissan samarbetar till exempel med Nasa kring det och använder en enorm databas för att kunna hitta passande material. Toyota samarbetar bland annat med oljebolaget Idemitsu, som bedriver utveckling av en fast elektrolyt baserad på sulfid, och metallföretaget Sumitomo Metal Mining. Tillsammans med det sistnämnda företaget uppges Toyota ha fått fram ett pulver som kan användas som katodmaterial och ska lämpa sig för masstillverkning av solid state-batterier.

Oklart är om Toyota planerar att lansera en helt eldriven modell med solid state-batteri. Tidigare har Toyota sagt att de först kommer använda batterier med fast elektrolyt i en hybridmodell för att testa och utvärdera tekniken.

Utöver Nissan och Honda satsar även europeiska tillverkare som BMW, Mercedes och Volkswagen på solid state-batterier genom samarbeten med amerikanska batteriutvecklare. Mercedes genomförde nyligen ett test där en Mercedes EQS utrustad med ett solid state-batteri från partnern Factorial kördes från Stuttgart till Malmö utan laddstopp, en sträcka på 120,5 mil.