Elbilen logo Meny

Toyota ska tävla med vätgasdriven förbränningsmotor

Även om Toyota nyligen presenterade ett koncept på den kommande elbilen bZ4X spelar vätgas fortsatt en viktigt roll för den japanska tillverkaren.

Så viktig att de nu tar utvecklingen ett steg längre och visar upp en vätgasmotor.

Genom att modifiera en vanlig förbränningsmotor visar Toyota att det är möjligt att köra den direkt på komprimerad vätgas.

Det handlar om en trecylindrig turbomatad motor på 1 618 cc som Toyota nu har installerat i en tävlingsbil baserad på Corolla Sport. För att demonstrera tekniken med vätgasmotorn ska bilen delta i tävlingsserien Super Taikyu som börjar i Japan i maj.

I vanliga fall används vätgas med en bränslecell där vätgasen omvandlas till elektricitet när det reagerar med syre. Genom det drivs sedan en elmotor för att på så sätt kunna köra till exempel Toyotas vätgasbil Mirai.

Med den nya tekniken hoppar de över steget med en bränslecell och driver istället motorn med komprimerade vätgas istället för bensin. Enligt Toyota ska det även ge bättre prestanda än när motorn går på bensin och samtidigt behålla ”körglädjen, inklusive ljud och vibrationer”.

Till skillnad från Mirai, som endast släpper ut vattenånga, uppstår det däremot vissa utsläpp från förbränning av oljan i motorn även när den körs på komprimerad vätgas.

Toyota säger att de ska fortsätta utveckla tekniken som kan komma att användas i framtida modeller.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-04-23