Tre nya ellastbilar från Renault – siktar på sänkta ägarekostnader
Carl Undéhn
10 mar 2022
Inom Renaults satsning på eldrift talar den franska tillverkaren främst om strategin ”Renaulution”. Den ska göra Renault till en helt eldriven tillverkare senast år 2030 – och i alla fall i Europa.
Men Renault är även en stor tillverkare av lastbilar och har en marknadsandel på omkring åtta procent i Europa. Sedan 2020 erbjuds de eldrivna lastbilarna D Z.E. på 16 ton och D Z.E. Wide på 19 eller 26 ton.
Nästa år ger sig Renault in i den tunga klassen och ska då lansera två nya eldrivna modeller på upp till 44 ton. Modellen T E-Tech riktar sig till regionala transporter och C E-Tech för transporter på byggarbetsplatser. Båda ska erbjudas i samma konfiguration från två batteripaket med en kapacitet på 180 kWh upp till sex batteripaket och 540 kWh som kan snabbladdas med 250 kW.
Räckvidden anges som mest till 30 mil, men enligt Renault ska den kunna förlängas till 50 mil genom att toppa upp batteriet med ett snabbladdningsstopp på en timme.
Renault vill också ta sig an det faktum att eldrivna lastbilar idag har ett tre till fem gånger högre inköpspris än en jämförbar diesellastbil.
I samarbete med den franska järnvägens godsavdelning har Renault inlett ett samarbete med namnet ”Oxygen”. Tillsammans ska de ta fram en helt ny eldriven modell på 16-ton som de vill erbjuda till samma totalkostnad som en dieseldriven lastbil.
Exakt vilka kostnader som de räknar in i projektet framgår inte. Då det ska handla om en lastbil för stadsmiljöer kommer den nog heller inte bli ledande vad gäller räckvidd.
Med Oxygen vill Renault erbjuda mer säkerhet och satsar därför på en lågt placerad kabin – samma koncept hos svensk-brittiska Volta Trucks använder i sin första eldrivna modell Volta Zero. De första prototyperna ska tillverkas i år och 2023 ska de börja testas i Paris.