Trög start för Volkswagen ID.7 i Kina
Carl Undéhn
21 dec 2023
Med ID.7 har Volkswagen lanserat sin första eldrivna sedan och våra intryck av den kan ni läsa om i vår provkörning. Sedankarosser är kanske inte favoriten här i Sverige där kombi och nu suv går hem bättre i stugorna.
I Kina är sedaner däremot populära. Med ett pris från omkring 300.000 kronor kostar ID.7 i Kina dessutom omkring hälften av vad vi får ge för den här. Men det verkar inte hjälpt försäljningen av ID.7 i Kina.
Från att modellen började säljas där i mitten av december kom det in endast 300 beställningar de tre första dagarna. På den svenska marknaden skulle det nog ses som bra, men Kina är också världens största elbilsmarknad. Till exempel uppgav NIO att de fick in närmre 30.000 förbokningar på tre dagar när de uppdaterade orderböckerna för uppdaterade EL6. Som visserligen inte är en sedan.
Enligt en kundundersökning som citeras i kinesiska medier beror det svala intresset på priset. För även om ID.7 är betydligt billigare i Kina än här pågår det också en hård kamp om kunderna för elbilar där. Något som lett till sänkta priser hos inhemska konkurrenter som BYD och Xpeng. De sistnämnda har Volkswagen tidigare i år inlett ett samarbete med för att utveckla elbilar främst för den kinesiska marknaden.