Trots Neue Klasse – BMW förbereder lansering av vätgasbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 sep 2025

BMW står i startgroparna för att lansera sin nya generation av elbilar under samlingsnamnet Neue Klasse. Något som tillverkaren talat om i flera år och som innebär ett rejält kliv fram åt tekniskt sett med mer effektiv drivlina, nya och mer snabbladdande batterier och ett nytt infotainmentsystem. Först ut är en ny verson av iX3 som vi redan har provkört.

Men BMW håller även i fortsättningen fast vid en strategi som innebär satsningar på flera olika drivlinor. Inklusive vätgas och bränsleceller i personbilar – något de idag är ganska ensamma om och även inlett ett samarbete med Toyota kring. 2028 vill BMW lansera sin första modell med bränsleceller och inför det meddelas nu att arbetet går framåt. Från att tidigare ha använt hela bränslecellssystem från Toyota gick BMW vidare med ett egenutvecklat system med komponenter från Toyota.

En prototyp av iX5 med bränsleceller har tidigar testats i bland annat norra Sverige.

Nu används vad BMW beskriver som den tredje generationens bränslecellssystem där drivlinan är gemensamt utvecklad med Toyota och BMW bygger nu prototyper av det vid sina egna anläggningar i tyska München och österrikiska Steyr. Jämfört med tidigare versioner uppges den nya generationen ha en hel del fördelar, som känns igen i vad Toyota meddelade när de presenterade sin tredje generation av bränsleceller förra året.

Bland annat kräver bränslecellerna 25 procent mindre utrymme tack vare en ökning av effekttätheten. Genom att använda nya och bättre komponenter ska systemet också vara mer effektivt samt enklare att integrera i olika fordonsarkitekturer. Något som rimmar bra med BMW:s strategi hittills att erbjuda sina modeller med olika drivlinor.

Någon information om effekt eller vilken räckvidd vi kan vänta oss hos BMW:s modeller med bränsleceller finns ännu inte.