Två nya pickup-modeller vill erbjuda äventyr med eldrift

Carl Undéhn

Carl Undéhn

12 mar 2021

En viktig punkt för att elbilarna ska slå igenom på allvar är att det finns ett stort utbud av olika modeller. Den senaste tiden har det kommit allt mer både koncept och konkreta eldrivna modeller som vill erbjuda mer än att bara kunna pendla till jobbet i stan.

Det är framförallt amerikanska tillverkare som har möjligheterna till utflykter i naturen och på sämre vägar i blick. Teslas Cybertruck har fått stor uppmärksamhet, men flera andra mindre tillverkare står i startgroparna med egna modeller.

Start up-företaget Alpha Motor Corporation satsar på retrodoftande design och har vid sidan av 60-tals inspirerande sedanen Ace även presenterat terrängbilen Jax.

Wolf från Alpha Motor Corporation

Nu visar de upp nästa modell, som i alla fall formmässigt följer de andra i spåren. Wolf är en pick up med design som hämtat ur valfri amerikansk hyrfilm på VHS-kassett från 1980-talet.

För att vara en pick up är yttermåtten ganska små jämfört med dagens bensindrivna modeller. Med en längd på 4,77 meter är den upp till en meter kortare än dagens mest sålda pick up, Ford F-150, som mäter mellan 5,30 och 5,78 meter på längden.

Batteriet är på 75 eller 85 kWh och det går att välja mellan framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. 0 till 100 ska gå på 6,2 sekunder och räckvidden anges till mellan 40 och 44 mil beroende på konfiguration.  

Den har plats för två personer, ett flak med plats för 976 liter samt möjlighet att dra släp på upp till 1 360 kilo. Bilder visar också flaket täckt av solpaneler, men det ges ingen information om det är något som är integrerat med bilens teknik.

Interiören känns igen från Alpha Motor Companys andra modeller med en kombination av klassisk och avskalad design med en liggande skärm bakom ratten och en större stående i mitten. Att som i första modellen av Range Rover kunna spola av insidan med en slang efter en dag i lerig natur är alltså inget som rekommenderas.

Priset är satt till mellan 36 000 och 46 000 dollar, omkring 310 000 till 390 000 kronor, vilket är jämförbart med redan nämnda Ford F-150 i USA. Lanseringsdatum och eventuella planer på att komma till Europa finns inte i dagsläget.

Pickup utan namn från Canoo

Det gör det däremot för den eldrivna pickupen från tillverkaren Canoo som ska lanseras 2023. Precis som Wolf har den ännu namnlösa modellen plats för två personer fram, men bjuder på en del flexibla lösningar med det 1,82 meter långa flaket som lastar 1 543 liter. Till att börja med kan det förlängas med ytterligare 60 centimeter med luckan nedfälld och förutom möjligheten att montera två extra säten visas även olika campingkit som förvandlar modellen till en liten husbil. En praktisk detalj är luckor på sidorna och i fronten som kan fällas ned för att använda som arbetsbänk med tillhörande eluttag.

Canoo ska erbjuda modellen med bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift och 600 hk i utförandet med dubbla elmotorer. De ger ingen information om batteristorlek men anger en räckvidd på över 32 mil.

Priser för modellen finns inte ännu.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: