Tyskland och Italien kan bromsa EU-förbud mot fossilbilar

Carl Undéhn

Carl Undéhn

3 mar 2023

Egentligen skulle det endast vara en formalitet. EU-parlamentet har redan röstat ja till kommissionens förslag om att endast tillåta försäljning av utsläppsfria nya bilar inom EU från 2035.

Nästa vecka ska EU:s medlemsländer också godkänna beslutet formellt. Men Tyskland och Italien kommer nu i sista sekund med invändningar. Båda länder vill se en möjlighet att fortsätta tillåta bilar med förbränningsmotor om de körs på syntetiska bränslen, så kallade e-fuels.

Italien har försökt hålla en dörr öppen för att tillåta mindre tillverkning av bilar med förbränningsmotor även efter 2035. Även flera länder i östra Europa som Tjeckien har varit skeptiska till förslaget. I båda fall handlar det om länder med viktig bilindustri.

Störst bilindustri har däremot Tyskland, som tidigare sagt ja till förslaget om ett förbud för fossilbilar från 2035. Men nu har frågan lett till ett bråk inom regeringskoalitionen mellan socialdemokrater, de gröna och liberala FDP.

De sistnämnda har hela tiden argumenterat för vad de ser som stora möjligheter med syntetiska bränslen. Det var också FDP som i somras gjorde att Tyskland verkade för att kommissionen förde in i förslaget att möjligheten att använda e-fuel skulle undersökas fram till 2026.

Volker Wissing från FDP innehar också posten som landets transportminister och är den som sätter sig på tvären. En undersökning av möjligheten med e-fuel räcker nu inte för att han ska godkänna förslaget.

Den tyske transportministern kräver att EU måste presentera en lösning för att syntetiska bränslen kommer tillåtas även efter 2035.

Transportministerns plötsliga vändning i sista sekund får kritik både från kollegor inom regeringen och i tyska medier. Landets miljöminister Steffi Lemke från de gröna uppmanar sin ministerkollega att rösta ja till förslaget som hon säger har ”antagits under långa förhandlingar”.

– Vi bör nu genomföra dessa bestämmelser på ett tillförlitligt sätt och inte överge dem i sista minuten, säger Steffi Lemke enligt tyska Süddeutsche Zeitung.

Stöd får han däremot från det tyska förbundet för bilindustrin, VDA.

– Vi behöver all klimatvänlig teknik för att uppnå EU:s klimatmål, säger förbundets ordförande Hildegard Müller.

Att Tyskland nu kan komma att rösta nej kan enligt bedömare göra att även andra länder som varit skeptiska också överväger att göra det.

Blir det fallet måste frågan återigen malas mellan kommissionen, parlamentet och de enskilda medlemsländerna.

Med hänvisning till den för Tyskland viktiga bilindustrin skriver tidningen Die Zeit att den då ”måste vänta kanske ännu ett år på klarhet”.

För bilindustrin i både Tyskland och andra länder är det viktigt att ha tydliga regler att planera efter. Flera biltillverkare som Volvo har därför tidigare sagt sig vara för kommissionens förslag om att endast tillåta utsläppsfria bilar efter 2035.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!