Tyskland testar nyutvecklade batteridrivna tåg
Carl Undéhn
10 sep 2021
I Sverige är de flesta tåg sedan länge eldrivna och över 80 procent av det svenska järnvägsnätet är elektrifierat.
Ute i Europa ser det däremot lite annorlunda och sett till hela EU är finns det högspänningsledningar över endast hälften av nätet.
Övriga sträckor trafikeras för det mesta med diesellok. För att ersätta dem med miljövänligare alternativ har det oftast satsat på vätgaståg. I Tyskland, Nederländerna och Österrike trafikeras sedan flera år regionala sträckor med tåg utrustade med bränsleceller.
Men även batteridrift är en möjlighet som ses över. I Tyskland har den franska tågtillverkaren Alstom precis testat ett batteridrivet tåg på en sträcka i de östra delarna av landet. Tåget körde från Chemnitz till orten Zschopau och tillbaka, en sträcka på omkring 30 kilometer som är endast delvis elektrifierad.
Tåget är av modellen Concardia och har samma grundkonstruktion som Alstoms vätgaståg som just nu är på besök i Sverige för tester att ersätta dieselloken utmed Inlandsbanan.
Batterierna befinner sig på taket där det även hittas strömavtagare vilket gör att tåget kan få el genom kontaktledningar där sådana finns.
Tåget utgörs av tre vagnar med 150 platser, har en räckvidd på 12 mil och en topphastighet på 160 km/h.
I december ska batteritåget börja köra regionala sträckor i södra Tyskland och 2023 på ytterligare sträckor i andra delar av landet. Tyskland satsar stort och investerar över två miljarder kronor på att hitta alternativ till sina diesellok.