Tyskt motstånd ser inte ut att kunna stoppa strafftullar
Carl Undéhn
3 okt 2024
Imorgon, fredag den 4 oktober, kommer EU rösta om de nu preliminära strafftullarna på elbilar tillverkade i Kina införs permanent. Om så blir fallet kan bilar som skeppas från Kina till EU beläggas med upp till 35,3 procent strafftull, utöver den redan rådande importtullen på 10 procent. Genom det vill EU-kommissionen kompensera för statliga subventioner till elbilstillverkare i Kina.
För att de strafftullarna inte ska införas krävs det att en kvalificerad majoritet av EU:s medlemsländer som motsvarar 65 procent av unionens invånare röstar nej. Sverige kommer att lägga ned sin röst, vilket i praktiken innebär ett ja till strafftullarna. Frankrike har från början varit en förespråkare av tullarna och störst motstånd hittas i Tyskland. För landets biltillverkare är Kina en viktig marknad och de senaste dagarna har de utövat påtryckningar på landets regeringen för att rösta nej.
Mercedes svenske chef Ola Källenius var tidig med att kritisera strafftullarna och kräver nu en förhandlingslösning med Kina.
– Ett nej från den tyska regeringen på fredag skulle vara en signal till förmån för en sådan förhandlingslösning i stället för en handelskonflikt, säger han enligt branschtidningen Automobilwoche.
Även BMW:s chef Oliver Zipse och talespersoner från Volkswagenkoncernen uppmanar till ett nej från Tyskland. Men det mesta tyder på att strafftullarna kommer att införas och då gälla under en femårsperiod.
Tesla blir då en tillverkare som kommer påverkas stort. Av de 290.000 elbilar som förra året importerades till EU från Kina var nästan 100.000 Tesla Model 3 tillverkade i företagets fabrik utanför Shanghai. Enligt de preliminära strafftullarna som nu gäller kommer Tesla däremot relativt lindrigt undan och beläggs med 7,8 procent, efter att EU-kommissionen nyligen sänkte procentsatsen. Det kan jämföras med den statliga tillverkaren SAIC, som bland annat äger märket MG, som beläggs med en strafftull på 35,3 procent.