Undersökning visar: svenskar positiva till prenumeration på bil
Carl Undéhn
8 mar 2022
Om vi ska tro ett flertal biltillverkare kommer vi snart inte äga våra bilar. Inte heller den alltmer populära privatleasingen har framtiden för sig. I stället satsar flera tillverkare på olika prenumerationstjänster där bilen abonneras likt ett mobilabonnemang eller ett konto hos Spotify.
Enligt en ny undersökning från konsultföretaget Simon Kucher & Partners är det också ett upplägg som tas emot av konsumenter – i alla fall här i Sverige.
Omkring 10 000 bilkunder i 14 länder i både europeiska länder samt, Kina, Japan, Autralien, Mexiko och USA fick svara på frågor kring nya mobilitetskoncept.
53 procent av de tillfrågade svenskarna svarade att de var intresserade av att abonnera sin nästa bil. Sverige intar därmed en topposition i Norden genom att vara betydligt mer öppna för möjligheten att prenumerera på en bil. Hos våra grannar i Norge svarade 42 procent att de kunde tänka sig det, i Danmark endast 38 procent.
Det som lockar med prenumeration framför att leasa eller köpa kontant är flexibiliteten.
– Med ett bilabonnemang kan man binda sig till så lite som 30 dagar, och man kan byta till en annan bil om man till exempel ska åka på bilsemester och köra långt, eller om man föredrar att glida fram i en cabriolet under sommarmånaderna, säger Andreas Jonason, managing partner på Simon-Kucher & Partners i Sverige.
Med prenumeration går det även att komma undan från kontantinsatsen som behövs vid privatleasing.
Nackdelen är däremot utbudet. Möjligheten att skräddarsy bilen och välja precis den färg på karossen med matchande färg på inredning finns sällan. Inte heller mer grundläggande saker som effekt och eventuell fyrhjulsdrift är garanterat att kunna välja.
Prenumeranterna får i stället välja bland de färdiga konfigurationer som erbjuds.
Undersökningen frågade också om olika affärsmodeller kring prenumerationen. Svaren får e svenska deltagarna visar att integritetsfrågor inte är ett känsligt ämne här. Omkring 80 procent svarade att de inte har några problem med att dela med sig av information som destination dit de kör. Över hälften, 54 procent, svarade också att de kan tänka sig någon form av reklam i bilen. Men det ställer man inte upp på gratis utan vill då få någon form av rabatt på prenumerationen.
Oavsett hur nästa bil kommer ägas frågade undersökningen också kring intresset för eldrift. I alla länder som deltog i undersökningen märktes en ökad efterfrågan på elbilar. Sett till alla deltagare kunde över hälften tänka sig att deras nästa bil har eldrift.
Inte helt oväntat är intresset för en elbil större hos våra grannar i Norge än här. Men även i Danmark är det fler som kan tänka sig eldrift i nästa bil.
Det ökande antalet kinesiska tillverkare som nu börjat erbjuda elbilar även här möts enligt undersökningen med ”ökad acceptans”. Bland de som kan tänka sig att nästa bil är en elbil svarade 65 procent att de är intresserade av en kinesisk bil. Hur många av svenskarna i undersökningen som svarade ja på det framgår inte.