Elbilen logo Meny

Undersökning visar: vanligt med okunskap och myter kring elbilar

När ny teknik slår igenom uppstår det lätt en del luckor kring vad som faktiskt är sant och inte. Det gäller så klart även för elbilar och på uppdrag av Mekonomen har undersökningsföretaget Novus tittat på hur det ser ut kring myter om elbilar.

1 000 personer på mellan 18 och 79 år frågades ut om deras kunskaper om elbilar. Resultatet visar att myterna om elbilarna ännu är många. Bland annat svarade 20 procent av de tillfrågade att det inte går att köra i minusgrader och 40 procent att det endast går att köra korta sträckor med elbil.

Mer allvarligare är att sex av tio inte kände till att det kan innebära en risk att själv mecka med sin elbil. Jämfört med en fossilbil behöver den som vill skruva på en eldriven bil en hel del andra kunskaper på grund av högvoltssystemet.

Det kan få konsekvenser i kombination med att 73 procent av de tillfrågade svarar att det finns för få verkstäder för elbilar.

Men de finns och det är där elbilen ska lämnas in vid problem.

– Att arbeta på ett spänningssatt högvoltssystem kan innebära livsfara, om man inte vet vad man gör, sa Mobility Swedens tekniske specialist Mazdak Haghanipour i samband med att det togs fram en ny branschstandard för hantering av elbilar hos verkstäder förra året.

Den följs även hos Mekonomen som nu också startar en ”retorikskola” på sin hemsida. Där kommer det gå att få hjälp med argument för att slå hål på en del av myterna kring elbilar. Tanken är att större kunskap om tekniken också ska bidra till att fler väljer att skaffa elbil.

– Vi vill utbilda konsumenterna om elbilar så att de känner sig informerade och trygga. Särskilt nu inför sommaren när många kanske för första gången planerar att åka på bilsemester med sin elbil. Då kan det vara viktigt att veta var man kan lämna in sin elbil om olyckan är framme, säger Madeleine Westerling som är kedjechef på Mekonomen Bilverkstad.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2022-06-17