Uppdaterad Peugeot 308 kommer som laddhybrid

Carl Undéhn

Carl Undéhn

18 mar 2021

Peugeot satsar på att erbjuda sina kunder valfrihet med olika drivlinor,. Så när det nu var dags att lansera en uppdaterad version av mellanklassbilen 308 passade man också på att göra det möjligt att ladda.

Men även om det talats om en elektrisk version av 308 i flera år är det inget som erbjuds ännu. Istället kommer den nu som laddhybrid där batteriet på 12,4 kWh ska göra det möjligt att köra upp till sex mil på el. Som laddbar erbjuds 308 i två versioner på antingen 180 eller 225 hk som båda är utrustade med en elmotor på 110 hk.

För att kunna visa sina medtrafikanter när du kör på el lyser ett blått ljus från innerbackspegeln genom vindrutan när elmotorn går igång.

Laddning sker endast med enfas och med en laddbox med 7,4 kW ska batteriet kunna laddas fullt på knappt två timmar. Kopplas bilen in i ett vanligt vägguttag tar det istället sju timmar.

Den nya versionen av 308 vuxit med elva centimeter på längden till 4,36 meter som även bidrar till att hjulbasen ökats med fem centimeter till 2,68 meter. Taket har däremot sänkts med två centimeter för att tillsammans med en omdesignad grill ge modellen ett lite mer sportigt intryck. I fronten syns också Peugeots nya logo som presenterades för några veckor sedan.

Uppdateringen av 308 har även lett till ett något större bagageutrymme än tidigare på 412 liter, men laddhybriden förlorar en del av det och sväljer 361 liter.

I framsätet hittas digital instrumentering och en pekskärm på 10 tum som precis som ratten sitter relativt lågt placerad. Skärmen är även vinklad mot föraren för att göra det lättare att komma åt den.

Svenska priser och lanseringsdatum finns ännu inte.

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!