Elbilen logo Meny

Uppdelning hos Mercedes kan snabba på omställning till eldrift

Det är stora förändringar på gång inom Mercedes och Daimler. Efter en lite avvaktande start mot eldrift och utspel med vätgas i form av GLC F-Cell, satsar den tyska tillverkaren nu stort. Sex elbilar är bekräftade och nyligen presenterades el-SUV:en EQA. Senare i år ska även den lyxigare EQS som bygger på en egen elbilsplattform visas upp.

Med målet ”Ambition2039” ser man däremot inte ut att ha allt för bråttom i omställning – eller så är Mercedes mer realistiska än andra tillverkare.

När 2030 för många tillverkare anges som året då en majoritet eller rent av all försäljning ska vara bilar med eldrift, har Mercedes nöjt sig med målet att ha en koldioxidneutral flotta av bilar till 2039.

Men kanske vill man nu raska på lite i alla fall.

Tyska medier rapporterar att Daimler-chefen, svenske Ola Källenius, internt diskuterar planer på att Mercedes ska sluta sälja bilar med bensin- och dieselmotorer 2031 eller 2034.

Ola Källenius Mercedes_Foto_Daimler
Daimler-chefen Ola Källenius

Som en symbolisk akt för att visa på omställningen mot eldrift talas det också om att Mercedes flaggskepp, S-Klasse, endast ska säljas med eldrift från 2028.

Ytterligare ett tecken på att Mercedes planerar en snabbare omställning mot eldrift är den nyligen meddelade uppdelningen av Mercedes-Benz personbilar och lastbilstillverkningen som blir Daimler Truck AG. Det öppnar upp dörrar – och resurser – för att kunna snabba på utvecklingen av eldrift för personbilarna.

Ola Källenius har också tidigare sagt att han senast till år 2030 räknar med att kunna sälja elbilar med samma vinstmarginal som dagens modeller med förbränningsmotorer.

2030 ses av många i bilbranschen som året då den verkliga vändpunkten för eldrift sker – både tack vare fler modeller att välja bland och kommande förbud mot förbränningsmotorer.

Carl Undéhn

Carl Undéhn

PUBLICERAD: 2021-02-19