/https%3A%2F%2Felbilen.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F05%2FIonity-laddstation-Lila.jpg)
Uppgift: krav på endast eldrivna tjänstebilar kan komma före 2035
Carl Undéhn
7 jul 2025
EU har redan beslutat att det från 2035 endast får säljas nya personbilar och lätta transportbilar som är utsläppsfria inom unionen. Något som i praktiken innebär att det från då endast får säljas nya eldrivna modeller. Men för en stor andel av de nya bilar som kommer ut på vägarna inom EU kan reglerna börja gälla tidigare än så. Enligt branschtidningen Automobilwoche vill EU-kommissionen att nya tjänstebilar ska vara utsläppsfria redan från 2030.
Enligt ett dokument från i mars med titeln ”Minskning av koldioxidutsläpp från företagsflottor” står tjänstebilar för 60 procent av alla nybilsregistreringar inom EU. ”Ett snabbare införande av utsläppsfria fordon i företagsflottor kan gynna den europeiska fordonsindustrin och bidra till att öka dess konkurrenskraft och motståndskraft i denna avgörande fas”, står det i dokumentet, men det nämns inget konkret om att endast utsläppsfria fordon ska vara tillåtna från 2030. Däremot upprepas flera gånger behovet av att “påskynda” övergången till eldrivna tjänstebilar för att lyckas med målet att endast sälja nya utsläppsfria bilar inom EU år 2035.
Inom begreppet tjänstebilar innefattas även yrkesfordon som transportbilar samt taxibilar och hyrbilar. Dokumentet lyfter bland annat utmaningen med att kunna ladda stora flottor av hyrbilar vid flygplatser och att det krävs modernisering av elnäten och utbyggnad av laddinfrastruktur. Något som hyrbilsbolagen själva inte kan styra över och det trycks därför på behovet av samarbeten.
Några konkreta beslut har alltså ännu inte tagits. I slutet av i år väntas fler förslag för att snabba på elektrifiering av tjänstebilar presenteras.