Uppgift: Mercedes uppdaterar till 800V för snabb laddning

Carl Undéhn

Carl Undéhn

21 aug 2023

När vi provkörde Mercedes EQS sommaren 2021 var det på branta och kurviga vägar i de schweiziska Alperna. Med det ville Mercedes visa att de byggt en så effektiv elbil att de inte var rädda för att det bergiga landskapet skulle förstöra vårt intryck av räckvidden. Men i stället var det en annan sak som alla närvarande motorjournalister frågade om och om igen: varför har Mercedes EQS inte ett 800-voltssystem för snabb laddning? Porsche har det, Kia och Hyundai likaså.

Nu ser det ut att vara på väg att ändras. Enligt Mercedesportalen jesmb.com kommer både EQS och den lite mindre EQE att få ett 800-voltsystem till 2025. Att en uppdatering av modellerna är på väg ligger nära till hands, i alla fall vad gäller själva elmotorerna. Idag använder både EQS och EQE motorer från tillverkaren Valeo.

De ska ersättas av Mercedes egenutvecklade elmotor eATS 2.0, något som varit känt sedan den egna motorn presenterades 2021. Redan då stod det klart att nya eATS 2.0 arbetar med en spänning på 800 volt. Något som arkitekturen i dagens EQS och EQE alltså inte gör. Bytet av elmotorer uppges därför även innebära en uppdatering av hela bilarnas system till 800 volt. Med det kan EQS och EQE ladda med högre effekt än dagens 200 kW.

Båda modeller byggs på Mercedes plattform EVA2. Enligt portalen kommer den uppdateras till EVA2M, där den sista bokstaven står för ”Mopf”. På mercedesspråk betyder der ”Modellpflege” – alltså underhåll eller uppdatering av en modell. Med det ser Mercedes precis som Volkswagen ut att satsa på en uppdatering av den befintliga plattformen som övergångsteknik på vägen mot att lansera en ny generation elbilar.

I Volkswagens fall ska dagens MEB-plattform vidareutvecklas till vad som kallas MEB+. Även där nämns snabbare laddning som en av fördelarna, däremot som tidigare med en system på 400 volt.

2025 ska Mercedes också lansera de första modellerna på den nya elbilsplattformen MMA. Först ut uppges vara en eldriven version av dagens mindre sedan CLA. En studie av hur den bilen blir ska visas på mobilitetsmässan IAA i München i början av september.

Läs mer

Elbilens nyhetsbrev

Håll dig uppdaterad om de senaste nyheterna!

Annons: