Annons:

Uppgift: så lång räckvidd får eldriven Mercedes C-klass

Carl Undéhn

Carl Undéhn

27 jun 2025

Efter CLA är det i höst dags för Mercedes att visa nästa modell i sin nya generation av elbilar, elsuven GLC. Fler modeller är på gång, och nu har det dykt upp bilder på tester av maskerade prototyper av en kommande eldriven C-klass (på bilden ovan nuvarande laddhybrid av C-klass), som väntas lanseras nästa år. En modell som då blir en utmanare till BMW:s nya generation av elbilar, Neue Klasse, och den första eldrivna versionen i 3-serien.

Drivlina och batteri uppges vara samma som hos elsuven GLC, som har premiär under mässan IAA i München i höst. Det borde alltså betyda att även eldrivna C-klass byggs med plattformen MB.EA, och alltså tekniskt skilja sig en del åt samt vara större än den nya sedanen CLA. Vi kan också räkna med samma batteri som hos GLC, som enligt färska uppgifter kommer vara på 94,5 kWh och ge elsuven GLC en räckvidd på omkring 70 mil. Hos en eldriven C-klass kan vi räkna med längre räckvidd än så då det är en mer lågbyggd modell med lägre luftmotstånd.

Elsuven GLC visas i höst och delar teknik med den kommande eldrivna C-klass.

Med bakhjulsdrift spekuleras det om att eldrivna C-klass får en räckvidd på 87 mil. Utöver det ska det även komma en version med billigare LFP-batteri och då kortare räckvidd. Plattformen MB.EA kommer med 800-voltsteknik för snabb laddning. Mercedes GLC kan ladda med upp till 320 kW och det är alltså vad den eldrivna C-klass då också bör klara.

Enligt sajten jesmb kommer eldrivan C-klass, precis som CLA, få en stor frunk. Utan att nämna källor uppges en AMG-version vara planerad som då kommer använda så kallade axialflödesmotorer med hög effekt och högt drivmoment. AMG-versionen ska använda ett annat batteri med runda och vätskekyld celler för högre prestanda. Häromdagen visade AMG upp konceptet AMG GT XX som hade just ett nyutvecklat batteri där varje cell hade individuell kylning.

Annons:
Annons:
Annons: