”Vad ska jag säga till mina döttrar?” – Stellantis-chefen förklarar elbilsstrategi
Carl Undéhn
16 okt 2024
Häromveckan stod det klart att Carlos Tavares får kliva ned från jobbet som chef över Stellantis när hans kontrakt går ut 2026. Koncernen, som innefattar 14 märken både i Europa och USA samt nu även säljer elbilar från Leapmotor utanför Kina, bildades när franska PSA-gruppen slogs ihop med Fiat-Chrysler 2021.
Under Carlos Tavares ledning har märkena genomgått både ett sparprogram (han är känd för att vara en sparsam person och uppges helst åka tåg i andra klass) och en elektrifieringstrategi kallad ”Dare 2030”. Målet med den är att koncernens märken tillsammans ska sälja fem miljoner elbolar om året från 2030.
Som en frispråkig person har det inte saknats citat från Carlos Tavares genom åren. Bland annat har han trots strategin för eldrift kritiserat omställningen som ett politiskt beslut och inte något industrin har valt. Under bilsalongen i Paris bjöd han på ett samtal med journalister där han med känslomässiga beskrivningar förklarade sin syn på arbetet med att elektrifiera koncernens märken.
Bland annat att Stellantis har investerat 25 miljarder euro – närmre 285 miljarder kronor – för omställningen till eldrift. Något som har mynnat ut i att Stellantis nu har 40 helt eldrivna modeller samt att koncernen enligt Carlos Tavares inte behöver oroa sig för att klara de EU:s skärpta utsläppsregler från nästa år. Något som flera tillverkare som Renaults chef Luca de Meo nu i sista stund ställer krav på att skjuta upp.
– Vi tjänar samhället med det vi gör. Vi har tekniken, vi har plattformarna, vi har modellerna. Vi har gjort allt rätt, sa han vid samtalet.
Någon ändring av utsläppsregerna är inget som Stellantis kräver och Carlos Tavares menar att han inte skulle kunna rättfärdiga det inför sina barn. För att understryka det berättade han att hans ena dotter förra sommaren körde genom en skogsbrand i Portugal.
– Hur ska vi kunna förklara för våra barn att vi har skjutit upp det? De kommer inte att förstå, sa han.
Men också rent ekonomiskt ser han det som orättvist om utsläppsreglerna eller rent av förbudet mot att sälja annat än utsläppsfria bilar i EU från 2035 rivs upp. Det skulle innebära att tillverkare som inte investerat i omställningen till eldrift och därmed inte klarar de nya reglerna prämieras framför de som faktiskt har satstat på eldrift.