Vätgaskräm för eldrivna motorcyklar
Carl Undéhn
12 feb 2021
Energi på tub? Det låter kanske för bra för att vara sant och ännu är vi inte riktigt där. Men forskare vid det tyska institutet Fraunhofer har i alla fall lyckats lagra vätgas i en kräm som de kallar ”POWERPASTE”.
Fördelen är att det förenklar lagring och transport av vätgas. Som namnet antyder handlar det ju om en gas som annars måste lagras under ett högt tryck på omkring 700 bar.
– Med POWERPASTE är det möjligt att kemiskt lagra vätgas i rumstemperatur och vid normalt lufttryck för att sedan frigöra den vid behov, säger Dr Marcus Vogt från Fraunhofer i Dresden.
POWERPASTE är uppbyggt med magnesium i pulverform. Under temperaturer på 350 grader och högt tryck omvandlas det med hjälp av vätgas till magnesiumhybrid.
Fraunhofers uppfinning gör det möjligt att enkelt och säkert transportera vätgas. Framförallt skulle det göra det betydligt billigare att bygga upp en infrastruktur för till exempel tankstationer med vätgas genom förenklad hantering.
Institutet lyfter särskilt fram möjligheten att använda tekniken för motorcyklar som idag har svårt att dra nytta av vätgasens fördelar på grund av sin mindre konstruktion och det höga trycket.
För att tanka skulle det räcka med att sätta i en patron med POWERPASTE och sedan tillsätta vatten som frigör vätgasen. Det finurliga är att endast hälften av vätgasen då kommer från Powerpaste, resten frigörs från det tillsatta vattnet.
– Energitätheten i i POWERPASTE är därför enorm. Den är betydligt högre än med en tank med ett tryck på 700 bar. Jämfört med batterier är det till och med en tio gånger högre energitäthet, säger Dr Marcus Vogt.
Förutom motorcyklar tror Fraunhofer att krämen kan användas till bland annat drönare eller som energikälla under campingsemester. En pilotanläggning ska tas i drift senare i år med en planerad årsproduktion på fyra ton.